Magdalena Kozená laaft zich aan Ravel

Rotterdams Philharmonisch Orkest en solisten o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. Geh: 31/5 De Doelen Rotterdam. Inl. operadagenrotterdam.nl ****

Familie- en meezingopera’s, muziektheater met echte chocolade, een bonte avond van bodybuilders: er is dit weekend nog genoeg te doen tijdens de Operadagen Rotterdam. Een must is zondagmiddag het recital van festivalster Magdalena Kozená.

De Tsjechische mezzosopraan was gisteravond al te horen bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, in de prominente rol van pruilend en opstandig kind in Ravels L’Enfant et les sortilèges. Gevoelvol gaf Kozená met haar intieme stemgeluid een levendige vertolking van het jongetje dat door dieren, meubelstukken en een sprookjesprinses wordt gestraft voor zijn kattenkwaad.

Ravels partituur van L’Enfant et les sortilèges zit al boordevol snoepgoed, de muziek werd ook nog omkleed met een op scherm geprojecteerde poppenkast. Spelers van Opera O.T. benutten de bonte poppen en een eenvoudig decortje inventief, met virtuoze scènes en groot publiek succes als resultaat. Ondertussen was een geweldige cast aan het werk: onder meer Karina Gauvin als tragisch prinsesje, Nathalie Stutzmann als kwinkelerende theekop en Martijn Cornet als krolse kat.

L’Enfant is de voorlopige afsluiting van een bijzondere band, die het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Yannick Nézet-Séguin met Ravel hebben ontwikkeld. Reeds uit Ravels als opwarmer gespeelde orkestsuite Ma mère l’oye bleek die vertrouwde chemie: met hypersensueel spel liet men de noten zweven zonder het gevoel voor een dwingende richting te verliezen.

    • Floris Don