Chinese markt voor luxegoederen is aan het afkoelen

De afgelasting van de beursgang van 1 miljard dollar van Graff Diamonds in Hong Kong is het jongste signaal dat de duurdere luxegoederenfirma’s hun glans beginnen te verliezen. De voorheen bruisende kunst- en vastgoedmarkten van Hong Kong zijn aan het afkoelen, nu het geld van het Chinese vasteland wegblijft. Een verkrapping van de kredietmarkten in China heeft daarbij een rol gespeeld, maar de machtswisseling aan de top van de Communistische Partij kan eveneens een oorzaak zijn.

De duurdere merken zijn niet gespaard. Baoxin, een handelaar in Chinese luxe-auto’s, en Hengdeli Holdings, een firma die exclusieve horloges op de markt brengt, hebben hun beurskoers sinds 1 mei met 30 procent zien kelderen. Juweliers hebben het nauwelijks beter gedaan. De koers van Tiffany’s en die van Chow Tai Fook is in dezelfde periode met 20 procent gedaald. Ondanks de theorie dat de superrijken bestand zijn tegen de recessie, zijn het juist de meer op de massamarkt gerichte luxegoederenfirma’s die overeind zijn gebleven. LVMH en Coach zijn de afgelopen twee maanden met slechts 6 procent achteruit gegaan.

Bij de zogenaamde luxe-beleggingen gaat het zelfs nog slechter. Een fles Lafite uit 2008 kost in Shanghai nu 1.100 dollar, 50 procent minder dan op het hoogtepunt van de markt. De omzet van Christie’s in Hong Kong is in de eerste helft van 2012 met ruim dertig procent gedaald ten opzichte van het voorjaar van 2011. Sotheby’s heeft gemeld dat kopers van het Chinese vasteland een deel van de omzetdaling compenseren. Maar Chinese kopers zijn doorgaans eerder beleggers dan kunstkenners. Ze laten zich beïnvloeden door het momentum, zodat een kleine prijscorrectie een ware uittocht kan veroorzaken.

Het duurdere segment van de vastgoedmarkt in Hong Kong is een ander slachtoffer. Kopers van het Chinese vasteland hebben ertoe bijgedragen dat de huizenprijzen in Hong Kong sinds begin 2009 met 80 procent zijn gestegen. Maar hun aandeel in de nieuwe huizenverkopen is in het eerste kwartaal licht gedaald, omdat de Chinese banken de teugels bij de kredietverstrekking hebben aangehaald.

Onderschat de invloed van de politiek echter niet. Zo’n 30 procent van de luxegoederenaankopen van het Chinese vasteland bestaat uit geschenken, aldus Bain & Co – dikwijls gekocht door mensen die in de gunst willen komen van de machthebbers. Nu er een wisseling van de wacht op til is bij het Chinese leiderschap, willen rijke kopers de kat misschien uit de boom kijken. Swatch Group heeft onlangs gewaarschuwd dat de omzet van zeer dure producten in China omlaag aan het gaan is. De afgenomen Chinese vraag kan het duurste segment van de markt het hardst treffen.

vertaling Menno Grootveld