'U mag nóg wel 10 jaar blijven'

Hoe worden beleggers ontvangen op de jaarlijkse ‘AvA’? Vandaag, het slot in een serie over de algemene vergadering van aandeelhouders: Docdata.

Hebben beleggers nog wat te klagen bij een bedrijf dat zich in tien jaar tijd heeft ontwikkeld van brekebeen tot lieveling op de beurs?

De aandeelhouders van Docdata putten zich gisteren bij de jaarvergadering vooral uit in complimenten aan directie over het „recordjaar” 2011. De omzet van de internetdienstverlener was met 130 miljoen euro nog nooit zo hoog geweest, en dankzij een enorme koerssprong van ruim 63 procent in 2011 won het de Best Performer Award van de Amsterdamse beurs. Het dividend steeg met 42 procent tot een halve euro.

Alle reden dus voor de beleggers om tevreden te zijn met de ervaren topman Michiel Alting von Geusau (48). „U zit er nu al tien jaar”, vertolkte grootaandeelhouder Frederik van Beuningen (5 procent) de lof van de welgeteld 27 aanwezige kapitaalverschaffers. „En u mag hier nog wel tien jaar blijven zitten.” Met applaus stemde de vergadering even later in met diens herbenoeming voor nog eens vier jaar.

Onder Alting von Geusau, een goedlachse financieel geschoolde oud-marinier, wist Docdata in de afgelopen tien jaar uit een diep dal te kruipen. Van oorsprong was Docdata een fabrikant van compact discs en later ook van dvd’s. Met verschillende eigenaren, zowel op als buiten de de beurs, beleefde het bedrijf verschillende fasen van groei en ellende. Toen Von Geusau in 1998 aantrad als financieel directeur was zijn eerste daad: een winstwaarschuwing. Nadat hij in 2002 was gepromoveerd tot bestuursvoorzitter moest hij twee jaren van miljoenenverliezen wegwerken. De neergang van de markt voor CD’s en dvd’s moest toen nog komen.

Voortvarend paste Docdata zijn strategie aan op de opkomst van de interneteconomie. De oude kernactiviteit ging de deur uit en het bedrijf ging zich richten op de zogeheten e-fulfilment: het verzorgen van de logistieke afhandeling voor internetwinkels als bol.com en die van V&D en De Bijenkorf. Elke online bestelling wordt in de pakhuizen van Docdata ingepakt, geadresseerd en in vrachtwagens geschoven. Ook de facturering en de retouren lopen via Docdata. Het bedrijf claimt de derde speler ter wereld te zijn. „Amazon is nummer één”, zei Von Geusau niet zonder trots.

Over de grootste zorg rond het bedrijf was de topman gisteren opmerkelijk laconiek. Eerder dit jaar werd bekend dat de Duitse internetwinkel Zalando, verreweg de grootste klant, de komende drie jaar zijn diensten bij Docdata gaat afbouwen. Dat betekent een structurele omzetdaling van naar schatting 30 miljoen euro. Volgens Von Geusau geen reden voor paniek: „We hebben zo’n sterke marktpositie dat we dat gat gemakkelijk met nieuwe orders kunnen opvangen.” Hij ziet vooral veel kansen andere West-Europese landen.

De aandeelhouders stelden er gisteren nauwelijks kritische vragen over. Wel over de andere, veel kleinere divisie van Docdata, IAI. Die maakt machines die veiligheidskenmerken op gevoelig drukwerk als paspoorten en bankbiljetten kan aanbrengen. Het is met 15 miljoen omzet maar een kleine afdeling. Beleggers zijn bang dat het een „ondergeschoven kindje” is, waar het management maar weinig aandacht voor heeft. Kan Docdata die dan niet beter afstoten, was een veelgehoorde suggestie. Nee, zei Von Geusau beslist. Hij gelooft dat hij in staat is om beide bedrijfsonderdelen verder te kunnen laten groeien. Zijn doel: zorgen dat de beurswaarde hoger wordt dan 100 miljoen euro (nu bedraagt die ruim 70 miljoen). Dan komt Docdata op de beurs in een andere „league” terecht, waarbij grote institutionele beleggers zullen instappen. „Dat zal de koers ten goede komen”, verwacht hij. En het zal vast ook meer kritische aandeelhouders naar de jaarvergadering lokken.

Philip de Witt Wijnen