Persdiensten GPD en Novum willen samen

Persdienst GPD en persbureau Novum gaan wellicht samen. De twee organisaties onderhandelen over een vergaande vorm van samenwerking. In 2006 onderzochten GPD en Novum al of zij een alternatief konden vormen voor het ANP, het grootste persbureau van Nederland.

„Een serieuze optie”, noemt hoofdredacteur Jos Timmers van de GPD een combinatie met Novum. Binnen de Geassocieerde Persdiensten delen achttien regiokranten in Nederland en twee in Vlaanderen kopij. Bram Bloemberg, directeur van Novum, bevestigt de gesprekken.

De GPD dreigt vanaf 1 oktober te worden gehalveerd. Wegener, de grootste partner, begint een eigen nieuwsdienst. Zo wil de uitgever zich beter profileren. Daarmee halveert de omzet van de GPD tot 6 miljoen euro. Novum is uitgegroeid tot een geduchte concurrent voor het ANP.

Persbureaus als het ANP hebben het de laatste jaren moeilijk. Hun klanten moeten bezuinigen door dalende oplagen en een krimpende advertentiemarkt. Bovendien staat het nieuws razendsnel op internet.

Volgens Timmers ligt een combinatie van snel nieuws van Novum en achtergronden van de GPD voor de hand. Daarover onderhandelden zij al in 2006. Uitgevers bleven destijds trouw aan het ANP.

In 2010 trok de GPD in bij het ANP. Het idee was ook inhoudelijk samen te werken, maar dat kwam nooit van de grond. GPD-leden wilden niet dat hun kopij (gratis) bij ANP-klanten (in print of online) zou worden gepubliceerd.

De Telegraaf Media Groep (TMG), na Wegener de grootste uitgever van regiokranten, bezint zich op de persbureaucontracten. Een keuze voor GPD/Novum ten koste van het ANP is een optie, aldus de TMG-directie.