De beste muziek

G.H. Breitner: De rode kimono, ca 1893, Stedelijk Museum Amsterdam

A Russian flirt with Haydn

De meest in het oog springende dirigent in het Holland Festival is ongetwijfeld Gustavo Dudamel, het Venezolaanse fenomeen. Op donderdag 28 juni staat hij met zijn gigantische Simón Bolívar Symfonieorkest in het Concertgebouw voor het officieuze slotconcert. Maar hij is niet de enige begaafde jongeman die in Amsterdam op de bok komt staan. De Spanjaard Pablo Heras-Casado, nog zo’n wereldster in de maak, speelt met het Mahler Chamber Orchestra een verrukkelijk Russisch programma. De rode draad daarin vormt achttiende-eeuws Wenen: Sjostakovitsj, Prokofjev en Schnittke werpen alle drie een nadrukkelijke blik over hun schouder. Het Eerste Celloconcert van Sjostakovitsj wordt uitgevoerd door Alisa Weilerstein, eveneens jong en uitzonderlijk goed.

7 juni, Muziekgebouw aan ’t IJ

Het theater van John Cage

Velen kennen John Cage als bedenker van die geniale muzikale grap: de vierenhalve minuut stilte van 4’33” (1952). Heeft u wel eens stilte gehoord? Cage niet, zijn vele pogingen ten spijt. De grap is dat stilte niet bestaat. Er is altijd geluid om ons heen. Het oeuvre van Cage, een van de invloedrijkste componisten van de vorige eeuw, is een fascinerende uitnodiging tot opmerkzaamheid, tot beter kijken en luisteren. Daartoe is volop gelegenheid in het weekend van 9 en 10 juni, als het Muziekgebouw aan ’t IJ ter gelegenheid van Cages honderdste geboortejaar volledig in het teken staat van zijn muziek. Met onder meer percussie op zeeschelpen en cactussen, toevalsmuziek voor orkest en muziektheatermeesterwerken als Song Books en Europera's 3 & 4.

9 en 10 juni, Muziekgebouw aan ’t IJ

De rode kimono

Kun je iets dat je goed kent opnieuw leren zien? Kun je het dagelijkse bombardement van beelden achter je laten en je blik een uur lang richten op één ding? Ja, luidt het volmondige antwoord van regisseur Jos van Kan en componist Micha Hamel. Samen maakten zij De rode kimono, waarin het beroemde gelijknamige schilderij van Breitner uit 1893 centraal staat. Létterlijk: het doek, bij hoge uitzondering overgebracht vanuit het Stedelijk, staat daadwerkelijk op het podium. De rode kimono is een volstrekt originele voorstelling, waarin Hamel en Van Kan de kijkervaring met een mix van muziek, film en dans vernieuwen. Hamels nieuwe Requiem is eveneens in het festival te horen.

18 en 19 juni, Muziekgebouw aan ’t IJ