‘Tv en kranten moeten samen’

Drie actualiteitenrubrieken hielp hij oprichten. Carel Kuyl, die vertrekt bij Nieuwsuur, stond ook aan de wieg van NOS Laat en NOVA.

Carel Kuyl had een droom: een dagelijks programma van een uur met nieuws, sport en achtergronden. Zonder hekken rond redacties, zonder commercials, zonder politieke kleuring. Zijn droom bleek een nachtmerrie voor de andere actualiteitenrubrieken. Vier jaar geleden stuurden zij een klaagbrief aan het bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep. „Het dieptepunt van de afgelopen jaren”, zegt Kuyl. „Een stoot onder de gordel.”

Maar zijn nieuwsuur kwam er in september 2010, onder de simpele naam Nieuwsuur. „Ik heb het bedacht, het kan altijd beter, het moet meer een eenheid worden, maar het staat er. Nieuwsuur is een huismerk geworden. De journalistieke kern van de publieke omroep. Ik klop me niet snel op de borst, maar ik ben trots dat ik heb volgehouden.”

Na de zomer neemt Kuyl, die niet alleen Nieuwsuur bedacht maar ook mede het initiatief nam voor de voorgangers NOVA en NOS Laat, afscheid als hoofdredacteur. „Het valt me erg zwaar. Het is ook nog onwezenlijk.”

Hij wordt mediadirecteur van fusieomroep NTR (NPS, Teleac, RVU). Met Paul Römer moet hij de omroep van nieuws, cultuur, jeugd en educatie leiden door „een ongekend zware tijd voor de publieke omroep”. „Ik vind dat ik mijn verantwoordelijkheid moet nemen.” De publieke omroep moet een kwart van zijn budget inleveren. Centraal moet volgens Kuyl staan dat de publieke omroep zijn plek in de Nederlandse journalistiek behoudt. Daarbij krijgt met name de NOS felle kritiek van de kranten, bleek bijvoorbeeld vorige week tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. De commerciële uitgevers vinden dat de publiek gefinancierde omroep oneerlijke concurrentie biedt, zeker digitaal. „Een ongelooflijk achterhoedegevecht”, zegt Kuyl. „De kranten moeten hun energie steken in het maken van een beter product. We moeten niet elkaar bestrijden, maar samenwerken, zoals wij met het FD. Een verzwakte publieke omroep helpt hen niet, kijk naar de VS.” Daar is de publieke omroep marginaal, maar hebben de kranten grote financiële problemen.

Tv, internet, mobiel, het is volgens Kuyl niet meer uit elkaar te halen. „Er wordt geen tv meer verkocht zonder internetaansluiting. Mensen kijken tv op hun iPad, programma’s krijgen een tweede scherm met extra informatie op tablets.” Het grote debat in de media zal gaan over de financiering van kwaliteitsjournalistiek. „De kranten hebben moeite hun eigen broek op te houden. Wij worden gekort. Dat gaat ten koste van de journalistiek. Het correspondentennet en researchjournalistiek zijn het eerste kind van de rekening. Je hebt minder tijd om verhalen te checken, verlaat je meer op derden. Daar moeten we erg voor oppassen.”