Te weinig spektakel bij Vis à Vis

Hart, door Vis à Vis. Gezien: 27/5. Op locatie bij Almere. T/m 15 juli. Inl. visavis.nl

„Bij jou krijgt alles een tweede kans, behalve je bloedeigen zoon”, zegt de jonge man tegen zijn vader. Die vader is beheerder van een stortplaats voor groot afval, dat ter plekke wordt gerecycled. Theatergroep Vis à Vis heeft aan een rafelrand van Almere zo’n milieustraat nagebouwd, inclusief een enorm platform met kokers en liften.

Al in de openingsscène komen er drie auto’s tegelijk bij dit imponerende decor aanstuiven. Een bejaarde racet in zijn seniorenmobiel het platform op. Daar kijk je wel even van op, en dat is geen incident.

Zo is Hart gestructureerd. Er is een rudimentaire vertelling, waarin de zoon een dag voor haar bruiloft een vrouw schaakt en zich met haar verstopt voor de toorn van de bedrogen bijna echtgenoot. Maar dat verhaal dient alleen om van de ene theatertruc naar de andere te kunnen hoppen. Een bouwkraan laat een stapelbed zweven, er zijn ontploffingen en ontbrandingen en een gangenstelsel zorgt ervoor dat acteurs kunnen verdwijnen en elders tevoorschijn komen.

Dat is prettig ongewoon, maar niet genoeg om te frapperen. Het spektakeltheater dat Vis à Vis ambieert, vraagt meer verrassing en tempo. Toch leidt de inzet van al die theatertechniek tot één onvergetelijke scène: als de aarde openscheurt, staan onder de grond de illegale familieleden van de bruid in een waterput. Lichteffecten en een koortje vervolmaken de sprookjesachtige aanblik. Even voel je wat onderduiken is.