De notaris schudt stoffig imago af

De notaris als ondernemer – het is een rol waar met name oudere notarissen nog steeds aan moeten wennen. De nieuwe generatie lijkt het gemakkelijker af te gaan.

Niks statige kantoorvilla. Niks oude heren en dames die bergen geld binnenharken met standaardpapierwerk. Dat beeld van notarissen is verouderd, vinden de notarissen van nu, en moet veranderen. Maar hoe?

In maart stuurden zij, onder leiding van de actiegroep ‘Notaris voor rechtszekerheid’, voor het eerst in de geschiedenis het bestuur van hun eigen beroepsorganisatie KNB naar huis. Het bestuur deed in hun ogen te weinig om het notariële werk onder de aandacht te brengen van de politiek en het grote publiek. Tijd voor een nieuwe koers en tijd voor respect en erkenning.

Dat oude, hardnekkige imago stamt uit de tijd dat er in Nederland vaste tarieven golden voor al het notariële werk. Notarissen konden rekenen op hoge vaste inkomsten, ook voor standaardaktes. Vanaf 1999 zijn deze tarieven losgelaten en moest de notaris concurreren op de vrije markt. Hij werd ineens ondernemer, een rol waar veel (oudere) notarissen nog steeds aan moeten wennen.

De noodzaak van een goed business model is de afgelopen jaren door de economische crisis nog duidelijker geworden. Notarissen moeten zich onderscheiden, zich specialiseren en actief op pad om klanten binnen te halen.

Ze kunnen niet meer rekenen wat ze willen, maar moeten tegen scherpe prijzen hun diensten aanbieden. Prijzen die veel mensen nog steeds te hoog vinden, al komt dat volgens de notarissen doordat ze zo’n slecht beeld hebben van wat een notaris precies doet. Het imagoprobleem.

Een oplossing ligt in meer openheid en contact met de buitenwereld. De nieuwe generatie notarissen lijkt dit makkelijker af te gaan dan de gevestigde orde.

De nieuwkomers hebben vaak juist gekozen voor het notariaat wegens het ondernemerschap en zij gebruiken sociale media als Twitter en Facebook om de afstand te verkleinen. Wie zijn zij en welke vooroordelen komen ze tegen?