Blauwe Like-knop

Kijk niet gek op als je binnenkort een telefoon met Like-knop in de winkel ziet liggen. Volgens een doorgaans goed geïnformeerde technologiejournalist van The New York Times wil Facebook een smartphone op de markt brengen. De aanwijzingen: anonieme medewerkers en sollicitanten hebben het masterplan van de heer Zuckerberg ingezien en alles doorgefluisterd aan de chicste krant ter wereld. In 2013 wil de Facebook-baas zijn eigen telefoon in jouw broekzak. Sterker nog, hij is hem volgens The Times al aan het bouwen, want in het Facebook-kantoor lopen sinds kort ‘more than half a dozen’ oud-Apple-genieën rond. Zuckerberg is een doorzetter, want als het krantenbericht klopt, wordt dit zijn derde poging om een goede Facebook-telefoon te maken. Tegelijkertijd heeft de 28-jarige multimiljardair geen keuze: mobiel is de toekomst voor sociale netwerken – de doorsnee Amerikaan facebookte in maart 7 uur en 21 minuten via de telefoon – en vooralsnog is het daar voor een advertentiebedrijf als Facebook heel moeilijk geld verdienen. We klikken namelijk niet! „Door de toename van mobiel gebruik neemt ons dagelijkse aantal actieve gebruikers sneller toe dan het aantal getoonde advertenties”, waarschuwde Facebook vlak voor de beursgang. En dus moet Zuck op een andere manier via onze telefoons geld verdienen. Stap 1 is al gezet: er komt op Facebook een appwinkel – zoals de appstore van Apple – waar het via de telefoon gemakkelijk shoppen wordt. Stap 2 is dus wellicht die telefoon. Nu moet een bedrijf dat met een sociaal netwerk een beursgang van 104 miljard dollar regelde opeens geld verdienen met hardware. Bijvoorbeeld door de gadget te verkopen of hem gratis weg te geven, maar dan wel volzetten met advertenties (gedachte-experiment: waar geef jij de voorkeur aan?).

Met zo’n Facebook-telefoon kun je ongetwijfeld via de chatfunctie door elke Facebook-vriend gebeld worden, ook die oude schoolliefde die nog steeds niet helemaal over je heen is, dus schoon alvast je vriendenbestand op. Verder zijn dronken uitgaansfoto’s nog gemakkelijker online te plaatsen en kunnen de 22 miljoen liefhebbers van Farmville ook vanuit de bus de akker ploegen. Als je een winkel inloopt, checkt de telefoon je vast automatisch in, zodat er meteen een aanbieding in beeld verschijnt en met een knap staaltje gezichtsherkenning wordt het heel gemakkelijk om dat meisje op de dansvloer te identificeren.

Om dit te bereiken, moet Zuckerberg wel eerst een telefoon in elkaar zetten. Dat is verdomd moeilijk. Vraag maar aan Sony of HP, die faalden allebei. The New York Times oppert dat hij het noodlijdende moederbedrijf van Blackberry zou kunnen kopen. Hoe dan ook: als zo’n telefoon er komt, wacht er een doelgroep van 900.000.000 Facebook-zieltjes op die blauwe Like-knop.