Ratelende drums en hiphopbeats

Dance

Nguzunguzu

gezien 26/5, Utrecht, inl. soundcloud.com/nguzunguzu ****

Is het nou drum-’n-bass, dubstep, grime of op hol geslagen r&b? Blogs weten niet altijd hoe ze de muziek van producerduo Nguzunguzu, moeten plaatsen. Het publiek in de Utrechtse Ekko evenmin. Eerst slaan de staccato ratelende beats waar Daniel Pineda mee opent stil tegen een wand bierdrinkend publiek. Maar als collega Asma Maroof af en toe wat ‘gouwe ouwe’ r&b-samples erin gooit, zoals Brandy en Monica’s ‘The Boy is Mine’, kan het publiek niet anders dan voorzichtig meebewegen.

Tijdens hun een uur durende set verkent het producerduo met de onuitspreekbare naam, vernoemd naar een kano die wordt gebruikt op de Solomon Eilanden, alle kruisvlakken van de elektronische en bas-georiënteerde genres. Bacardi-drums, hihats, ratelende tribale ritmes, afgewisseld met een lome dubstep of hiphopbeat komen terug in de urban-georiënteerde set. Even krijg je het gevoel in een The Grind-aflevering van MTV te zijn beland, maar dan uptempo, in 2012. De mix van herkenning en vernieuwing geeft precies de juiste spanning op een dansvloer. De overgangen tussen wild ritmisch en loom sexy zijn knap gedaan. Van dit tweetal, dat lastig in een rijtje kan worden geplaatst, maar qua stijl doet denken aan Santigold en M.I.A. – voor wie het eerder al een remix maakte – is een frisse wind in de clubs.