Het is even wennen. Het ‘nieuwe’ Journaal is op zoek naar de juiste toon

De rode O is behouden, en de oude gong is terug. Maar nieuw in het NOS Journaal zijn het decor, de leader en de bumpers. Het geheel doet vertrouwd aan, zegt de één. Het lijkt wel op de Keek op de Week, zegt de ander.

Wat meteen opvalt is de op de groei aangeschafte nieuwe studio, schrijft NRC’s tv-recensent Hans Beerekamp. Die lijkt enorm leeg in vergelijking met de oude. “Daar moet je wel in gaan lopen, zij het met mate, zoals inderdaad zondagavond viel te constateren. Het suggereert gematigde dynamiek, net als de bewegende cirkels en strepen van de logo’s en ‘bumpers’.” Waar de nieuwslezers ‘s middags nog rustig zitten op een stoel, staan ze ‘s avonds beweegelijk voor het scherm.

Volgens hoofdredacteur van NOS Nieuws, Marcel Gelauff, had het Journaal nieuwe stijl bij de aftrap nog last van wat kinderziektes:

Twitter avatar MarcelGelauff Marcel Gelauff Ja @TheStevenVDO Eens Het volume van rob trip en de muziek onder de headlines van het 8 uur #journaal was nietin evenwicht. #kinderziektes

Beerekamp vindt dat de nieuwe huisstijl vanaf het begin “redelijk prettig” aanvoelt. “Vooral de touchscreens van de weerpersoon lijken een vooruitgang ten opzichte van het geklik naar een volgend scherm uit het verleden.” Daar denkt Jean-Pierre Geelen, televisierecensent van de Volkskrant wel anders over: “Marco Verhoef op een enorme iPad met veel toeters en bellen. Drukte hij op een wolkje, dan verschenen de naderende fronten. Het resultaat was als vanouds: na een paar minuten weerpraatje heb je geen flauw idee meer wat voor weer het morgen wordt.”

Ook weerman Gerrit Hiemstra moet even wennen:

‘Hé, Trip! Pilsie?’

Tv-recensent Geelen vindt de eerste twee dagen “fris en tegelijk nog geruststellend degelijk en saai” ogen. Maar, zegt hij: “tot nog toe benadrukt de nieuwe vormgeving nog te veel dat televisie vooral vorm is. [...] “Nieuwstheater ook, met satirische elementen.”

Geelen:

“Dat bleek het sterkst maandagavond, toen Rob Trip stond te praten tegen een reusachtig geprojecteerde verslaggever Kees van Dam op Rotterdam Airport. De kleine Trip tegen die reus achter hem, het was een bekend beeld. Inderdaad: Keek op de week. Van Kooten en De Bie in gesprek met parlementair redacteur Bulle van Berkel of de alcoholische zwerver Dirk. Zie dat beeld de komende weken maar eens uit het geheugen te poetsen. ‘Hé, Trip! Pilsie?’”

‘De nieuwe toon lijkt geen verbetering’

Beerekamp ziet een andere reden tot zorg, namelijk de toon en de vele luchtige onderwerpen:

“De toon van het NOS Journaal zoekt al geruime tijd het midden tussen gezag en popularisering. Waar NOS op 3 gemoedelijk en gemeenzaam mag zijn, hadden de andere bulletins iets officieels behouden, passend bij de status van het instituut.”

Als voorbeeld van een verkeerde toon noemt Beerekamp de Iberisch correspondent Rop Zoutberg die gisteren “vanuit een rijtuigje tussen twee Andalusische schonen de Pinksterbedevaart van El Rocío versloeg”.

“In zijn inleiding legde Trip niet alleen de klemtoon verkeerd, maar bazelde ook: ‘Veel Spanjaarden willen al die ellende ook wel eens vergeten en iets anders aan hun hoofd hebben.’ Alsof de emoties rond het sjouwen met een beeld van 2.000 kilo door de crisis sterk opgelopen zijn. Die toon lijkt me geen verbetering.”

Bekijk de eerste Journaaluitzending in nieuwe huisstijl terug: