Gratis auto? Koop een huis

Steeds meer mensen zetten zélf hun huis te koop, vaak met gekke stunts. Want verkopen, hoe moeilijk is dat nou? Maar ben je zo ook sneller je huis kwijt?

Koop deze historische villa en ontvang een verbouwingscheque van 25.000 euro. Koop dit luxe appartement en krijg er een nieuwe keuken bij ter waarde van 12.000 euro.

Koop dit huis en ontvang een vloer naar keuze van 6.000 euro. Een klusbon van 7.500 euro. Gratis tuinaanleg voor 5.000 euro. Een Ikea wooncheque van 2.500 euro.

Koop dit huis inclusief een Suzuki Wagon R. Een Chevrolet Spark. Een Porsche.

Of heb je toch liever een half jaar persoonlijke begeleiding bij de diëtist? Een jaar lang 150 euro per week aan boodschappen? Een Intratuin kadokaart van 250 euro? Een bakfiets?

Het is steeds moeilijker om een huis te verkopen. Het riedeltje is bekend: recessie, moeilijke hypotheekverstrekkers, onzekerheid over de renteaftrek. De huizenmarkt stort als een sloopwoning in elkaar: vorige maand werden ruim achtduizend huizen verkocht, 18 procent minder dan in april 2011. De prijs lag 5,2 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar.

Om een huis toch te verkopen, bedenken makelaars en verkopers de gekste stunts. Je weet het niet, misschien trekt die Chevrolet de koper wel nét over de streep.

Neem de bewoners van villa Donkervliet in Baambrugge. Het stel wil met een zeilboot de wereld over. Hij wil in allerlei steden vestigingen van zijn neuromarketing-bedrijf opzetten, zij gaat ter plekke yoga geven. Maar voor deze droom moet het huis wel worden verkocht. En om dat voor elkaar te krijgen, bedachten ze een actie: de gouden tipgever krijgt één procent (bruto) van de verkoopwaarde. Die bedraagt 3,5 miljoen euro.

Het is een briljant idee, al zegt Sanne Bernhart het zelf. Iedereen wil wel even 35.000 euro verdienen, toch? Misschien ken je niet direct iemand met een paar miljoen, beaamt ze, maar kom je binnenkort op een feestje iemand tegen die weer iemand kent. Daarom staat de actie op Facebook. Sociale media zijn ideaal om een grote groep mensen te bereiken. En het heeft effect, zegt ze. Misschien is het huis nog niet verkocht – er kwamen drie mensen kijken – er is wel aandacht. „Neem nou dit bezoek van de krant!”

Ja, om aandacht te creëren, zijn stunts effectief, zegt Roeland Kimman. Hij is woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Kimman ziet het ook: een paard, een auto, een gratis inrichting bij een huis. Maar of je op deze manier ook sneller je huis verkoopt? Hij betwijfelt het. De consument kijkt er dwars door heen. „Een huis is geen rolletje drop. Plus, als je een fles shampoo koopt en er zit een gratis flaconnetje bij, weet iedereen: hier betaal ik zelf voor.”

Mensen willen volgens hem helemaal geen auto bij een huis. In een tijd waarin er zoveel huizen te koop staan, kun je alleen maar opvallen én verkopen door de prijs te verlagen. „Zet je je je woning alleen te koop of wil je ook echt verkopen? In dat laatste geval zul je het spel van de markt moeten meespelen. Dus niet dromen over het bedrag dat de buurman destijds ving.”

Een aantal jaar terug konden kopers in het middensegment kiezen uit acht huizen, tegenwoordig hebben ze keus uit gemiddeld 28 woningen. In het topsegment zelfs zeventig, vertelt Kimman.

Rijst de vraag: wie koopt villa Donkervliet? Een rijksmonument. Met een marmeren gang, een wijnkelder en een inloopdouche met Engelse rain shower. En een tuin, met boomgaard, een vijver en een bijgebouw met een squash- en massageruimte en sauna. Bernhart denkt dat het huis geschikt is voor een bekende Nederlander of een voetballer. „Lekker anoniem en vlakbij Amsterdam en de ArenA.” Of een bedrijf, of meerdere bedrijfjes, zoals een wellnesscentrum met een schoonheidsspecialist, een masseur en een paar zonnebanken. Of een tandartsenpraktijk. In de huiskamer zou een tandarts wat stoelen neer kunnen zetten. En in de bibliotheek ernaast, nu nog met geweien aan de muur en een tijgervel op de grond, kan een mondhygiëniste terecht. „Er is altijd wel iemand voor een huis als dit.”

Aan de eettafel klapt ze haar laptop open en toont een zelfgemaakte site met eigen foto’s van de villa. De teksten over de geschiedenis van het landgoed uit 1640 schreef ze ook zelf. En binnenkort houdt ze open huis.

Waarom doet Bernhart alles zelf, ze kan toch ook een makelaar aanschrijven? In het begin doet een makelaar wel wat, zegt ze, „maar daarna verslapt de aandacht al snel.” Op een avond dacht ze: wat hij kan, kan ik ook. En misschien nog wel beter. „Neem die actie van ons, was een makelaar daar mee gekomen?” Makelaars werken volgens haar „met hopeloos verouderde concepten”. Zo weten ze, zegt ze, absoluut niet wat er met sociale media allemaal kan. Nee, dat huis raken ze wel kwijt, „We staan positief, creatief en open minded in het leven.”

Zij zijn niet de enige doe-het-zelvers. Wie zijn huis niet verkocht krijgt, raakt al snel ontevreden over zijn makelaar en gaat zelf aan de slag. Hoe moeilijk is het? Voor een paar tientjes zet je je huis op woonsites als Zuka of Jaap. Een opvallende actie is ook snel gevonden.

Niet met heel veel succes, zegt de NVM. Ja, mensen verkopen zelf hun huis, maar niet op grote schaal, zegt woordvoerder Kimman. Tussen de 4 en 5 procent van het aantal verkochte huizen, is door particulieren zelf gedaan. Hij is er – uiteraard – geen voorstander van dat mensen zelf voor makelaar spelen. Het is een vak, zegt hij, waar veel bij komt kijken. Een goede website, een goede prijs, een goede promotie, een goede presentatie („een kunst op zich”), een duidelijke strategie. En de nadelen? Als mensen willen kijken, moet je tijd hebben. En je moet juridisch goed onderlegd zijn. Kennis hebben over het koopcontract, de vraagprijs, meldingsplicht, onderzoeksplicht.

Sommige makelaars snappen dat ze toch moeten concurreren met de klant, en spelen daar handig op in. Zij bieden voor een paar honderd euro doe-het-zelfpakketten aan, met een bord voor in de tuin, raamposters, een verkoophandleiding en een standaardcontract. En natuurlijk, heel optimistisch, een ‘verkocht’-sticker.

Zelfverkopen.nl, opgezet door de eigenaren van de traditionele Kolt Makelaardij in Amsterdam, is zo’n bedrijf. Voor 575 euro meet Zelfverkopen.nl de woning op, stuurt een taxateur, geeft een vraagprijsadvies, zet de woning op internet, stelt een koopakte op en doet de onderhandelingen; het moeilijke werk. De verkopers leveren zelf foto’s en teksten aan en begeleiden de bezichtigingen. Marlene Kroet van Zelfverkopen.nl: „Verkopers kunnen het beste zelf over hun huis vertellen, zij zijn bevlogen. Makelaars zijn soms ongeïnteresseerd.” De belangstelling voor Zelfverkopen.nl groeit, zegt Kroet. „Vorig jaar deden we één huis per dag in de verkoop, nu twee.” Zelfverkopen.nl beweert dat ze met hun aanpak een meer dan gemiddeld aantal huizen verkopen, iets wat de NVM niet kan bevestigen.

Onderzoeker en boer Arjan Veerman uit Emmeloord denkt dat mensen het wel prima helemaal zelf kunnen doen, als ze maar goed geïnformeerd zijn. Hij zag handel in de groeiende groep doe-het-zelvers en zette Woonvriend.nl op, een site waarop hij e-boeken en masterclasses voor 497 euro verkoopt over hoe je je huis het beste verkoopt. Veerman is geen makelaar, hij is adviseur.

Het gaat bij huizen verkopen om de psychologie, zegt hij. „De juiste mindset”. Hij bedoelt: begin niet halfslachtig aan de verkoop. „De meeste aandacht krijg je in de eerste paar maanden dat je huis te koop staat. Daarna komt er maar een enkeling. Je moet het dus in één keer goed doen.”

De belangstelling voor zijn e-boeken en masterclasses is minder groot dan verwacht. „Veel consumenten zijn niet bereid te investeren in goede verkoopinformatie, foto’s of woonstyling. Ze hopen maar dat het goed komt.”

Inderdaad. Ze bouwen fancy websites, nemen verbouwingskosten op zich, geven de inboedel weg, verkopen er hun auto bij.

Maar wat telt is de prijs en de kwaliteit, weet Veerman. „In het begin heb je de meeste aandacht, formuleer daarom direct een scherpe vraagprijs.” Zijn gouden tip: „Zorg dat je direct tot de beste vijftien procent van de huizen in jouw buurt behoort in prijs/kwaliteitverhouding.” En neem nu je verlies, want over een jaar is het nog veel groter.