Superbedrijf

Twee dagen geleden schreef ik over Nienke van de afdeling Corporate Communication van NS. Dat ze niet bereikbaar was en zo. Die Nienke blijkt dus een enorme lieverd, twee hartstikke aardige mails van gehad. Terwijl zij iets moois zitten op te bouwen, banjer ik met mijn vieze laarzen door hun tuintje Daar stonden andere geluiden

Twee dagen geleden schreef ik over Nienke van de afdeling Corporate Communication van NS. Dat ze niet bereikbaar was en zo. Die Nienke blijkt dus een enorme lieverd, twee hartstikke aardige mails van gehad.

Terwijl zij iets moois zitten op te bouwen, banjer ik met mijn vieze laarzen door hun tuintje

Daar stonden andere geluiden tegenover. Een van haar collega’s had zich enorm opgewonden. Daarvoor was tijd want behalve de gebruikelijke vertragingen, de kwestie van een passagier die een conducteur had willen wurgen en de afhandeling van het treinongeluk bij Amsterdam speelde er gisteren niet zo veel.

Het kwam hierop neer: ik en de mensen van de afdeling Corporate Communication van NS staan anders in het leven. Zij bagatelliseren alle problemen en ik creëer ze, dat botst.

Terwijl zij omringd door eenhoorns en regenbogen iets moois zitten op te bouwen, banjer ik met mijn vieze laarzen door hun tuintje en trap daar, bij wijze van spreken dan, al de met zorg geplante bloemetjes plat.

Ik had ook anders kunnen denken.

Bijvoorbeeld: waarom was Nienke niet bereikbaar? (Dank voor dit inzicht, boze NS-meneer.)

Nienke was niet bereikbaar omdat ze op sPooRweNSdag moest regelen en coördineren. Ik ontving van Nienke een lijst met gerealiseerde wensen. Een greep:

- Pepijn is met z’n klas naar de kinderboerderij geweest. Als dank kregen de wensvervullers een prachtig gedicht! Kippenvel.

- Bianca (38, autistisch) is samen met haar ouders met de trein door de wasstraat gegaan, heeft als conducteur kaartjes gecontroleerd en is overladen met kadootjes van Nedtrain.

- Tony wist alles beter dan de machinist! Hij kende alle afkortingen en treinen. En kreeg kadootjes van Veolia!

- Een 91-jarige oud-spoorwachter is met de stoomtrein van Hoorn naar Medemblik gereden en vond het geweldig.

- Een ex-machinist van 85 snapt niets meer van het nieuwe materieel in Leidschendam, maar bloeit helemaal op bij het oude materieel in het spoorwegmuseum.

- Falco en Rik zijn ook met de trein door de wasstraat geweest en hebben de dag afgesloten met patat en kroketten!

- Mensen uit een zorginstelling zijn met de trein geweest. Ze kregen mooie cadeaus.

Nu ik het voor de zoveelste keer lees ben ik er weer stil van.

Respect!

NS, wat kan mij het schelen dat er vaak vertragingen zijn, je bent gewoon een superbedrijf! En Nienke excuses, nogmaals je bent een kanjer, natuurlijk kun je de telefoon niet opnemen als je superdruk bent met regelen!

Blijft over het gelieg en gedraai van de rest van de afdeling Corporate Communication, nu werd weer gezegd dat ik had overdreven. Wat stak was dat door mijn schrijfsels de goede bedoelingen van NS totaal uit beeld verdwenen. Jammer want sPooRweNSdag was een geweldig feest voor alle ‘spoorfans’.

Wat als de 150 medewerkers van NS en ProRail die sPooRweNSdag – op vrijwillige basis! – mogelijk maken er door die onzin van mij volgend jaar misschien wel helemaal geen zin meer in hebben? Toen ik daar over nadacht zat ik dus wel even met de mond vol tanden.

Sorry ‘spoorfans’, ik weet ook even niet meer hoe nu verder en zo, laten we hopen dat het meevalt en anders komt NS vast met iets compenserends, echt.