NOS zoekt vooral jonge kijkers

Een nieuwe vormgeving moet de NOS dichterbij de kijkers brengen en meer jongeren trekken. „Bij een item over een woestijn, moet het lijken alsof ik in de woestijn sta.”

Die tafel was als een magneet, waar mijn handen aan vastzaten, zegt NOS-nieuwslezer Sacha de Boer. „Nu mag ik eindelijk lopen, en bewegen met mijn handen.” De Boer is blij met de nieuwe huisstijl van de NOS, die zondagavond voor het eerst te zien is, in het journaal van acht uur.

Nieuwslezers gaan voortaan staan, en bij alle NOS programma’s komen nieuwe openingsfilmpjes, nieuwe decors, nieuwe graphics en nieuwe deuntjes. „De NOS is een bekend merk, maar ons imago is oubollig, grijs en stoffig”, zegt algemeen directeur Jan de Jong over de metamorfose. De gemiddelde leeftijd van de NOS-kijker is 58 jaar. Door „dichterbij te komen” hoopt de NOS meer jeugdige kijkers aan te spreken.

Hoofdredacteur Marcel Gelauff vindt de NOS-oude-stijl vooral te afstandelijk. Sacha de Boer en Rob Trip moeten news anchors worden, in plaats van nieuwslezers. Ze moeten aanwezig zijn, van scherm naar scherm lopen, dingen aanwijzen. Gelauff wil meer nieuws en meer urgentie in de keuze voor onderwerpen. „Kranten zijn voor achtergronden en opinies, wij moeten vooraan staan in nieuws.”

In het nieuwe decor valt vooral de hoeveelheid schermen op. Het grote horizontale scherm, door Gelauff liefkozend ‘het magische scherm’ genoemd, is het middelpunt van het decor. Tijdens de presentaties van de nieuwslezers komen daar beelden op, om het verhaal te ondersteunen. „Als we een item doen over een woestijn, moet het lijken alsof ik in een woestijn sta”, zegt Rob Trip. Hoeveel de nieuwe vormgeving heeft gekost wil de NOS niet zeggen.

De nieuwe huisstijl is anders, maar er blijft ook veel hetzelfde. De rode O uit het logo van het NOS Journaal blijft, en speelt de hoofdrol in elke leader, van Jeugdjournaal tot Studio Sport. Een andere oude bekende, de gong, duikt vanaf zondag weer op. De ‘Boing’, die in 2005 uit de begintune verdween en door velen werd gemist, is, als je goed luistert, terug.

Ondanks die vertrouwde rode O en de gong zal het tempo van Het Journaal flink stijgen. Toch is de NOS niet bang om hun oudere kijkers kwijt te raken. „Een jonger publiek haakt sneller af dan een ouder publiek”, zegt De Jong. En we blijven onderdeel van de publieke omroep, dus we zijn er voor iedereen, vult Gelauff aan. „Ook voor oudere kijkers. We moeten alleen niet sneller vergrijzen dan de rest van Nederland.”