Bonden: Woordbreuk NedCar

Autofabrikant Mitsubishi beloofde het personeel van NedCar begin dit jaar een sociaal plan als sluiting onafwendbaar was. Maar onderhandelingen daarover hebben nog niets opgeleverd.

Nederland, Den Haag, 15-2-2012. Foto Maarten Hartman. Malieveld . demonstratie werknemers Nedcar tegen sluiting fabriek in Born .De demonstranten kwamen naar Den Haag met 25 bussen en ruim honderd auto's van het type Mitsubishi Outlander en Colt. Die auto's worden nu nog in Born gemaakt.

Binnen vier weken moet duidelijk zijn of zich een serieuze overnamekandidaat aandient voor autofabriek NedCar in het Limburgse Born. Veel langer mag het niet duren. Als Mitsubishi eind dit jaar de productie van auto’s staakt, moet duidelijk zijn wie verder aan de slag wil in de assemblagefabriek.

De naam van BMW doet nog steeds het hardnekkigst de ronde. Bij alle malaise in de auto-industrie vormt een aantal Duitse merken de uitzondering op de regel. Zij voeren de productie de komende jaren zelfs op. De Beierse autobouwer hoort bij dat selecte gezelschap.

Terwijl de tijd voor concrete afspraken over een overname dringt, tikt er nog een andere klok. Die van het door de vakbonden gestelde ultimatum. Zij willen onderhandelen over een nieuw sociaal plan. Want het is nog steeds niet uitgesloten dat het op 31 december einde oefening is in Born. En dan moeten er afvloeiingsregelingen komen voor de 1.500 man personeel.

Volgens bestuurder Evert Jan van de Mheen van CNV Vakgenoten liggen op dit moment twee scenario’s voor de toekomst van de autofabrikant op tafel. „Iedereen hoopt op een overname en in dat geval wordt waarschijnlijk het hele personeelsbestand overgenomen. Maar zo’n verkoop kan nog altijd afketsen. Wat er dan gebeurt, is onduidelijk. Want het huidige sociaal plan heeft een looptijd tot eind dit jaar.”

FNV-bestuurder Henk van Rees beschuldigt de Japanse NedCar-eigenaar Mitsubishi van woordbreuk. „Het bedrijf heeft in februari toegezegd dat ze een ruim gebaar zouden maken met betrekking tot dat sociaal plan en dat de onderhandelingen daarover parallel aan de zoektocht naar overnamekandidaten zouden plaatsvinden. Daarna was hun boodschap dat ze eerst drie maanden nodig hadden voor die zoektocht en dat er daarna onderhandeld zou worden over dat sociaal plan. Die drie maanden zijn inmiddels ruimschoots voorbij. Er ligt geen bod van NedCar en er ligt geen deadline. Mitsubishi heeft aangekondigd dat ze de productielijn eind dit jaar gaat sluiten. Dan moeten we uiterlijk na de zomer duidelijkheid hebben over een sociaal plan. Dat halen we nu niet.”

Als aankomende nacht om twaalf uur precies het ultimatum verstrijkt zonder signalen van NedCar, volgen er acties. „Over de vorm moeten we het dan nog hebben”, zegt Van de Mheen. „Een dag het werk neerleggen, een halve dag of een paar uur en dan de druk – indien nodig – langzaam opvoeren.”

De CNV-bestuurder is niet bang dat arbeidsonrust een eventuele overname frustreert. „Het betekent wel dat we heel goed duidelijk moeten maken dat eventuele acties tegen NedCar/Mitsubishi gericht zijn en niet tegen een mogelijke nieuwe partij. Onze trackrecord helpt ook. Een overnamekandidaat zal ook weten dat werkonderbrekingen in Nederland en bij NedCar heel uitzonderlijk zijn”, zegt hij.

FNV’er Van Rees maakt een zelfde inschatting. „We zijn ons ervan bewust dat er ook dat traject loopt van die overname. Maar de signalen zijn niet dat die nagenoeg afgerond zijn en dat de resultaten positief zijn. Was dat maar waar. Het kan nog steeds twee kanten uit. Maar we weten wie er bij de gesprekken betrokken zijn. En we informeren die partijen over onze doelstelling met die acties. Dat kunnen we duiden. Dat die acties niets met die overnamekandidaten te maken hebben, maar dat het een akkefietje betreft tussen de bonden en Mitsubishi. Met die duiding zijn we nu al volop bezig en de partijen die we spreken, begrijpen waar het over gaat.”

De FNV-bestuurder hoopt nog op een uitweg uit de impasse. „We voeren op dit moment nog geen actie. We hebben een ultimatum gesteld. Daar kan NedCar altijd nog op reageren”, zegt hij.

De leiding van NedCar wilde vanochtend niet op het ultimatum reageren. Stakingen zijn inderdaad zeldzaam bij de fabriek in Born. Eind vorig jaar was er wel een aantal werkonderbrekingen. Mitsubishi had toen beloofd duidelijkheid te geven over de toekomst van het bedrijf, maar stelde dat moment steeds weer uit. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken lopen onderhandelingen over een overnamekandidaat nog.