Top-40 niet dood en niet manipuleerbaar

In het artikel ‘De hitlijst is dood’ (nrc.next, 25 april) worden songs genoemd die door manipulatie in de Single Top-100 terecht zijn gekomen. Door als illustratie bij dit artikel een afgeleide van het Top-40-logo te gebruiken kan ten onrechte de indruk ontstaan dat de Top-40 eveneens gemanipuleerd zou kunnen worden en aan geloofwaardigheid zou hebben ingeboet. Dit is onjuist. De Top-40 is door een geheel andere wijze van samenstellen niet manipuleerbaar.

In tegenstelling tot de Single Top-100 gaat de Top-40 namelijk niet af op één bron. Waar de Single Top-100 enkel op verkoopcijfers wordt gebaseerd, wordt de Top-40 samengesteld op basis van verkoopcijfers van meerdere platforms, airplay van diverse goed beluisterde radiostations en gegevens van een online Continue Muziek Onderzoek (CMO). Het CMO bestaat onder meer uit een grootschalig, steeds wisselend panel muziekconsumenten, zodat wekelijks over een heel breed spectrum de populariteit van een song wordt gemeten. De Stichting Nederlandse Top-40 gaat hier in de toekomst ook gegevens van streaming-diensten aan toevoegen. In de Top-40 kan dan ook geen notering worden gekocht.

Ook uit andere cijfers blijkt hoe populair de Top-40 nog altijd is. Top40.nl heeft maandelijks 500.000 unieke bezoekers. Daarnaast heeft de hitlijst duizenden volgers op Twitter en trekt de Top-40 radio-uitzending op Radio 538 wekelijks bijna 1 miljoen luisteraars. Kortom, geen hitlijst in Nederland geeft de populariteit van een song beter weer dan de Top-40.

Peter van Dooren, Secretaris Stichting Nederlandse Top-40

Brieven en opiniestukken kunt u sturen naar opinext@nrc.nl