Ouders willen niet ruziën over school

Foto Rien Zilvold

Wie: Tim Mosk (28)

Wat: Huiswerkbegeleider bij FlowStudent, dat zeven leerlingen van GSG Leo Vroman bijstaat.

Al tijdens onze studententijd ontdekten Felix (medeoprichter Leenarts, red.) en ik dat er vraag was naar extra ondersteuning voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Hogere eisen, meer keuzes en dus meer afleiding. We zijn klein begonnen, inmiddels hebben we drie vestigingen: in Amsterdam, Gouda en sinds kort ook in Zoetermeer. Behalve bijles en huiswerkbegeleiding verzorgen we ook eindexamentrainingen. Volgend jaar komen daar Cito-toetstrainingen bij. Vijf dagen per week één uur huiswerkbegeleiding kost bij ons per maand 345 euro.

Kennis is van wezenlijk belang voor de toekomst van dit land. Ook daarom zijn we hiermee begonnen. Noem ons maar idealisten met een commerciële inslag. We hadden ook gokkasten kunnen gaan verkopen, maar daar hadden we geen zin in.

Hier in Gouda zitten we op een ideale locatie: in de voormalige Prins Willem Alexanderkazerne, op loopafstand van meerdere scholengemeenschappen. De lijnen zijn kort. Regelmatig lopen we ergens binnen. Voor overleg over een bepaalde leerling bijvoorbeeld. Vaak wordt gedacht dat scholen en huiswerkinstituten elkaars vijand zijn. Niets is minder waar: we versterken elkaar.

Het onderwijssysteem is gebaseerd op het gemiddelde, en dat kan ook niet anders. Maar geen enkele leerling is gemiddeld. In de ideale wereld krijgt ieder kind persoonlijke begeleiding. Maar dat is onbetaalbaar. Wat wij doen is het bieden van de noodzakelijke aanvulling en ondersteuning. Ouders hebben daar vaak geen tijd voor. Ze hebben vaak beiden een baan, zijn blij als ze om half zeven thuis zijn en willen dan niet de strijd aan gaan over het huiswerk.

Niet alle leraren beschouwen ons als een waardevolle aanvulling. Sommigen zien ons als een soort bedreiging. Ergens begrijp ik dat wantrouwen wel: men wil de eigen kwaliteit waarborgen. En ja, het is waar: in dit beroepsveld zijn ook minder bekwame begeleiders actief, want iedereen kan een huiswerkinstituut beginnen. Daar heb je geen diploma of certificaat voor nodig. Maar wie niet goed genoeg is, valt snel door de mand. Ouders en leerlingen laten zich niet bij de neus nemen. De instroom in deze markt is groot, maar datzelfde geldt voor de uitval.

We proberen ‘een warm huiskamergevoel’ te creëren, het gevoel van het kopje thee na school bij moeders thuis. Veel huiswerkinstituten zijn ‘schools’ aangekleed, waardoor kinderen het gevoel hebben dat hun schooldag simpelweg wordt verlengd. Dat motiveert niet, dat demotiveert. De ruimte en de persoonlijke benadering moeten tot ontspanning leiden, zonder dat dat ten koste gaat van de werklust.