Glas Porno

In een artikel in Harper’s Wine & Spirit Trade Review lees ik ‘dat de consument het te druk heeft om over wijn na te denken.’ Dat is de conclusie van Paul MacKenzie, hoofd van The Source, een bedrijf dat onderzoek doet naar consumentengedrag. De aankoop neemt nauwelijks enkele seconden in beslag, de drinker in spe pakt in grote lijnen wat er voor handen is. Helemaal als er sprake is van een korting.

‘De wijnindustrie verkoopt geen wijn maar aanbiedingen. Mensen kijken niet meer naar welke fles ze kopen maar of er een van-voor stickertje op zit. Uitgebreide studie van de wijnflessen in het wijnschap is er niet bij. Als de koper daar überhaupt al belandt’, weet MacKenzie.

En thuis gaat het er al niet veel serieuzer aan toe. Vaak wordt er ‘on the go’ gedronken. Met het glas in de hand wordt er in de keuken tijdens het multi-tasken gedronken. ‘Zonder respect te hebben voor het product. De tijd nemen om echt te proeven en te genieten is er niet meer bij.’

Voorts constateert MacKenzie nog meer excessen. De gekochte wijn wordt geen tijd gegund om te ademen, niet op de juiste temperatuur geschonken en wordt niet zelden gemengd met een heel andere soort. ‘Veel van bij wijn behorende rituelen worden veronachtzaamd en bestaan straks niet meer,’ waarschuwt The Source in zijn verslaggeving.

Nu ziet het onderzoeksbureau wel licht aan het eind van de glasbak. Per slot van rekening moet research altijd tot een aanbeveling leiden. ‘Wijnproducenten en wijnverkopende partijen moeten het de wijndrinker makkelijker maken. Informatie op fles en etiket transparanter maken, relevanter en gebruikersvriendelijker. En daarbij vooral minder focussen op het product zelf en meer op waar de desbetreffende wijn voor bedoeld is.’

MacKenzie adviseert om nu eens op te houden met die eeuwige plaatjes van wijnranken, wijngaarden en wijndomeinen. En van mannen die ingewikkeld aan glazen aan het snuffelen zijn.‘Bottle and glass pornography’ noemt hij het en ‘niet relevant’.

Volgens het onderzoek dient de communicatie op etiket veel aspiratiever te zijn. ‘Laat toch zien waar de wijn voor bedoeld is. Dat ie lekker is tijdens het koken. Bij een feestje. Of van mijn part dat ie perfect is voor een avondje bij de buis.’

Na het tv-diner nu dus de tv-wijn. Ik zie het al helemaal voor me. Maar dan wel lekker met een glas in de hand naar Sideways gaan kijken.. Of wat later op de avond misschien toch liever naar wat harde ‘Bottle and glass pornography’?