Dramakanaal in plaats van kat op surfplank

YouTube, de videodienst van Google, wil niet uitsluitend grappige filmpjes tonen. Samenwerking met professionele makers moet de site aantrekkelijker maken.

Op 1 juni opent het filiaal van attractiepark de Efteling op YouTube.

De kat op de surfplank, de tiener die een hit playbackt, de eerste stapjes van de baby van vrienden. Je ziet ze nog steeds op YouTube. Maar de videodienst van Google, die deze week zeven jaar bestaat, wil ook meer filmpjes van betere kwaliteit laten zien. Zo komen kijkers vaker en blijven ze langer.

Platenmaatschappijen zetten al muziekvideo’s op YouTube en die zijn enorm populair. Maar de site wil ook samenwerken met andere professionele makers. In Nederland bijvoorbeeld met de AVRO en filmdistributeur A-film. Ook steekt YouTube vele miljoenen in het zogenoemde Original Programming-project. Talentvolle filmers krijgen een financiële bijdrage – vaak een voorschot op de (gedeelde) advertentie-inkomsten – en kunnen zo bijvoorbeeld een betere camera kopen. „Het is moeilijk om te geloven dat YouTube pas zeven jaar bestaat”, zegt Matthew Glotzbach, YouTube’s directeur Europa telefonisch vanuit Zürich. „Het voelt alsof de site er altijd al was.”

Wat is het belangrijkste verschil tussen zeven jaar geleden en nu?

„YouTube heeft een behoorlijke coming of age doorgemaakt. Van bescheiden website om eenvoudig filmpjes delen naar dé bestemming voor video’s op het web. Of je nu geïnteresseerd bent in humor, entertainment, politiek, sport of – in sommige landen – verhuur van speelfilms. Sommige artiesten hebben hun carrière te danken aan de site.

„Maar niet alleen voor kijkers en makers is YouTube volwassen geworden. Dat geldt ook op financieel gebied. Je kunt echt een business bouwen op YouTube. Een groeiend aantal partners, van bekende, grote namen tot opkomende artiesten, slaagt erin een redelijke hoeveelheid geld te verdienen met hun video’s.

Maakt YouTube winst?

„Daar doen wij nooit uitspraken over. Wij houden onze groei nog steeds vast. Onze 800 miljoen bezoekers per maand trekken de toenemende aandacht van commerciële partijen. Voor adverteerders hebben wij een systeem geïntroduceerd waarbij zij alleen betalen als kijkers het spotje dat voorafgaat aan een video uitkijken. Als zij voortijdig doorklikken hoeft de adverteerder niet te betalen.”

U wilt groeien in professionele video’s. Uw Original Programming-initiatief moet ‘het beste van tv combineren met het beste van internet’. Hoe bedoelt u?

„Kijkers kunnen rekenen op een regelmatige programmering en zullen vaker terugkeren. We zijn in oktober gestart. We hebben honderd nieuwe kanalen gelanceerd, over koken, mode, entertainment, comedy, drama. Gemaakt door traditionele media maar ook door nieuwe, innovatieve partijen. Ik hou zelf van auto- en motorsport; daarom ben ik erg blij met The Drive Channel. YouTube heeft miljoenen geïnvesteerd in originele videokanalen en programma’s. Wij willen mediapartijen helpen hun video’s te delen.”

U investeert naar verluidt 100 miljoen dollar. Waarom zoveel geld?

„Kijk naar de introductie van de Apple App Store in 2008. Apple zette daarbij ook een investeringsfonds op voor app-bouwers. Zo hielpen ze actief een ecosysteem voor apps op te bouwen. Wij willen hetzelfde doen.”

Gaan YouTube of Google ook zelf programma’s maken?

„Het is niet onze prioriteit. Wij zijn in de eerste plaats een technologiebedrijf en concentreren ons op het bouwen van een platform.”

YouTube verloor vorige maand een rechtszaak in Duitsland. U moet filters installeren om illegale video’s te blokkeren. Wat vindt u daarvan?

,,Wij zijn blij met de uitspraak van de Duitse rechter. Die heeft YouTube aangemerkt als platform en niet als producent of leverancier van beelden.

„Filteren kunnen we al. Wij hebben fors geïnvesteerd in het zogenoemde ContentID-systeem. Daarmee kunnen we herkennen of materiaal dat gebruikers op YouTube zetten auteursrechtelijk beschermd is. YouTube gebruikt miljoenen bronbestanden om video’s te herkennen.

„Plaatst iemand een video dan kan de rechthebbende kiezen wat hij wil doen: de toegang laten blokkeren, het bezoek volgen, of de video te gelde maken. In het laatste geval delen eigenaar en YouTube de reclame-inkomsten.”

Iedereen praat over Facebook. Niet over YouTube. Is de populariteit van sociale netwerken een bedreiging?

„YouTube is zelf ook een zeer sociale site. Wij hebben al lang sociale netwerkkenmerken. Zo kan je bij ons aangeven of je een video leuk vindt of niet. Ook kan je een abonnement nemen op kanalen. Verder is YouTube erg populair bij gebruikers van andere sociale media. Dagelijks worden vele duizenden video’s gedeeld via Facebook en Twitter.

Verschilt het gebruik van YouTube per regio?

„In opkomende markten, zoals Afrika en het Midden-Oosten, kijken mensen vaker video’s op smartphones dan op pc’s. Vorig jaar is het mobiele bezoek verdrievoudigd. De site wordt 600 miljoen keer per dag bekeken vanaf telefoons. Mobiel is nu 10 procent van het totaal.

„Een van de verbazingwekkende aspecten vind ik dat YouTube vrijwel overal ter wereld te bekijken is. Ik was laatst in Dubai: voor Arabisch sprekenden is de site hét platform om in een keer heel veel mensen te bereiken. Ik zie YouTube als een democratiserende kracht. Iedereen met een videocamera heeft in theorie een bereik van miljoenen kijkers.”