Crisis? Niet naar café, maar naar de snackbar

Consumenten zijn somber over de toekomst, maar hun verdriet verdrinken ze vooralsnog niet in de kroeg. Want met de omzet in cafés gaat het niet goed, zo blijkt uit cijfers over de omzet in de horeca van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Cafébazen verkochten het eerste kwartaal 2 procent minder biertjes en andere versnaperingen dan een jaar geleden. Omdat de uitbaters hun prijzen verhoogden – met 2,2 procent – wisten ze een minuscule omzetstijging te boeken.

De cafés zijn een opvallende uitzondering in een verder redelijk presterende horecabranche. Hotels en restaurants verhoogden hun prijzen én hun omzet.

In het eerste kwartaal groeide de omzet van de totale horeca met 2,9 procent. De helft van die groei is te danken aan hogere prijzen, de helft aan meer afzet. Daarmee zijn de dramatische jaren 2008, 2009 en 2010 voorbij. Toen kromp de omzet. Sinds het einde van 2010 groeit de omzet in de horeca weer.

Het allerbest draaien de cafetaria’s, al jaren. De vette hap van de snackbar is een populaire en goedkope manier om ‘uit eten’ te gaan. De omzet van cafetaria's nam met 5,3 procent toe vergeleken met een jaar eerder. Ook snackbarhouders verhogen hun prijzen regelmatig. Ze stegen alleen al in het eerste kwartaal met 2,7 procent.

Ergernis onder consumenten over de prijsstijgingen steekt net zo vaak de kop op. Dat begon bij de invoering van de euro, toen veel cafés en restaurants hun prijzen verhoogden. Maar ook sindsdien stijgen de prijzen in de horeca harder dan elders. Vooral cafés zijn duurder geworden.

De prijsstijgingen zijn voor sommige uitbaters waarschijnlijk noodzakelijk om het hoofd boven water te houden. Het aantal faillissementen bleef vorig jaar stijgen, terwijl dat in andere sectoren daalde. Het maakt cafés er ongetwijfeld niet populairder op.