MyRadio: muziek, weer en reclame per luisteraar

De Sky Radio Group heeft vandaag een online radiostation gelanceerd: MyRadio. Onder die vlag opereren ruim twintig deelstations met een eigen profiel, zoals dance, pop, klassiek en jazz. Luisteraars kunnen deze stations naar hun eigen smaak aanpassen, door nummers te liken, disliken of te skippen. Ook kunnen luisteraars eigen radiostations ‘bouwen’, door deelstations samen te voegen, en aan te geven in welke mate ze bijvoorbeeld jazz of klassiek willen horen.

Gebruikers kunnen hun stations delen met hyves-, facebook- en twittervrienden. Naast muziek is er nieuws, weer- en verkeersinformatie. Weer- en verkeersinformatie worden aangepast aan de locatie van de luisteraar op dat moment. Niels Hoogland, radiomaker en manager van MyRadio: „Je hebt er niks aan om te weten dat er bij Amsterdam een file staat terwijl je in Limburg rijdt.”

MyRadio wil zichzelf niet vergelijken met online muziekdienst Spotify. Volgens ontwikkelaar Gert Jan Kole is Spotify een ‘sit forward’ ervaring: je opent het programma en moet zelf bedenken wat je wilt luisteren. „MyRadio is juist een ‘lean back’ ervaring. Je laat het over je heen komen.”

De inkomsten van MyRadio komen uit commercials, die het station ook aanpast aan de voorkeuren van luisteraars. Commercials kunnen geliked of disliked worden, waardoor adverteerders gericht kunnen adverteren. Zo kunnen adverteerders testen welke versie van een commercial het meest wordt gewaardeerd. Maar ook al disliken luisteraars elke commercial die voorbij komt, helemaal uitzetten is geen optie.

Luisteraars die MyRadio willen testen kunnen zich aanmelden voor een proefperiode, van 29 mei tot augustus. Vanaf augustus is MyRadio voor iedereen beschikbaar, via apps of www.myradio.nl.