Mislukte overstap naar KPN

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: KPN en Aegon.

Foto Johannes van Assem

Ze was er al bang voor. En inderdaad, afgelopen week werd de privételefoon van Yvonne Bontekoning uit Gouda afgesloten.

Bontekoning had twee telefoonnummers bij provider Euphony: één zakelijk en één privé. Omdat Euphony Zakelijk „een zooitje” was, besloot ze over te stappen naar KPN. Privé bleef ze bij Euphony, „dat ging goed”.

Maar in februari bleek dat de overstap verkeerd was gegaan: privé zat ze nu bij KPN, zakelijk nog bij Euphony. En dan had ze bij KPN ook nog eens een Bel Vrij Weekend-abonnement, waardoor haar doordeweekse telefoontjes plotseling heel duur waren.

„Ik heb een brief geschreven, diverse telefoontjes gepleegd (nooit korter dan 30 minuten!) en twee e-mails gestuurd, zowel via Consumenten als via Zakelijk”, klaagt Bontekoning bij Help@NRC. Zij wilde – „heel coulant” – dat KPN het door haar te veel betaalde zou vergoeden. „Ik heb niet eens verzocht om alles privé weer terug te draaien naar Euphony!”

Maar het probleem werd niet opgelost. Daarop besloot Bontekoning haar factuur niet te betalen. „Met nu dus als resultaat dat mijn telefoon is afgesloten. Furieus ben ik.” Intussen heeft KPN haar weer aangesloten, maar Bontekoning moet nog worden teruggebeld over de verdere klachtafhandeling.

Een KPN-voorlichter belooft dat het bedrijf Bontekoning de „door de verkeerde abonnementsvorm extra gemaakte kosten” vergoedt. KPN heeft haar vooralsnog niet te pakken gekregen, maar geen zorgen: „Er wordt bewaakt dat mevrouw Bontekonings klacht naar tevredenheid wordt opgelost.”