Mijn werk zit erop, ze moeten het nu zelf doen

Foto Rien Zilvold

Wie: Rosalie Sterk (29)

Wat: Mentor van de examenklas vmbo-t (mavo) en lerares Engels

Dit is mijn eerste jaar als mentor van de examenklas. Ik vond het leuk om te doen. In het examenjaar doe je veel aan persoonlijke begeleiding, terwijl het in de jaren ervoor vooral gaat om het groepsproces. Dat een-op-eencontact met de leerlingen beviel me goed. Ik heb ze echt leren kennen.

Je gaat absoluut meeleven gedurende zo’n jaar en ik maakte me in de aanloop naar de examens ook wel zorgen om bepaalde leerlingen. Maar nu zit mijn werk erop. Ze moeten het zelf doen. Voor hen is deze tijd dan ook veel spannender dan voor mij.

Hoe je iemand helpt op weg naar zijn examens verschilt per leerling. Sommigen moet je in januari echt een slinger geven. Die moet je aan het werk zetten en motiveren, zodat ze beseffen hoe belangrijk deze periode is. De knop gaat bij bepaalde leerlingen laat om.

Na de schoolexamens moet je ze er opnieuw bij halen. Sommige leerlingen hebben dan het gevoel: zo, het jaar zit erop; we hebben vrij tot het eindexamen. Dan moet ik ze duidelijk maken dat ze juist dan hard hun best moeten doen.

Als een leerling problemen heeft met een vak, dan stuur ik hem in eerste instantie zelf bij de leraar langs. Helpt dat niet, dan neem ik contact op. Maar mijn ervaring is dat leerlingen goed in staat zijn dingen zelf aan te pakken. Ze zijn heel mondig.

Bij mijn eigen vak, Engels, zie ik regelmatig dat leerlingen het onderschatten. Ze kijken toch tv, ze spelen toch games in het Engels? Dan moet zo’n schoolexamen ook wel lukken.

Maar bij de eerste toetsen in het vierde jaar, die draaien om grammatica, gaat het bij veel leerlingen mis. Met vaardigheden als spreken en luisteren gaat het een stuk beter.

Wat me is opgevallen tijdens dit jaar: meisjes zijn serieuzer dan jongens. Niet per se qua schoolwerk, maar in gesprekken kan je met sommige meiden echte diepgang hebben. Met jongens blijf je wat meer op de vlakte.

In het contact met de leerlingen probeer ik mijn afstand te bewaren. Ik ben mevrouw Sterk, laat me aanspreken met ‘u’. Ze vertellen soms dingen waarvan ik denk: nou, dat hoef ik niet allemaal te weten.

Wat dat betreft verschillen vmbo-leerlingen van hun leeftijdgenoten op het vwo, aan wie ik ook lesgeef. Vier mavo is heel sociaal en het is gezellig. Ze leren wel, maar het heeft niet per se hun prioriteit. Op het atheneum willen de leerlingen weten: wat zijn de regels, wat moet ik weten, wat moet ik leren? Wat je verder als leraar doet, maakt ze niet zo veel uit. Bij 4-mavo zijn ze echt heel erg betrokken. Ze willen ook veel over jou weten.