Hitler groeten, net zoals pa dat deed

Narciss, door Bellevue Lunchtheater. Gezien: 13/5 Theater Bellevue, Amsterdam. Te zien t/m 31/5 aldaar. Inl: lunchtheater.nl ***

Boos, bitter, gepijnigd en wanhopig: in de monoloog Narciss over een foute grootvader zet actrice Kathenka Woudenberg de emoties heftig aan. Haar openingswoorden gaan over een aanvankelijk naamloze man die wel duizend keer de Hitler-groet heeft gebracht.

Deze man is de grootvader van actrice Kathenka Woudenberg. Zij is de nicht van acteur Helmert Woudenberg, die eerder een voorstelling bracht over een man met een NSB-verleden.

Onmiskenbaar ligt aan Narciss een persoonlijk drama ten grondslag. De voorstelling heeft functie van een catharsis: de actrice wil bevrijd worden van haar eigen spookbeelden. Dat is lovenswaardig. Maar door de getergde speelstijl van Woudenberg is het voor de toeschouwer moeilijk toegang te krijgen tot haar toneelwereld.

De actrice zit roerloos verschanst achter een tafel papieren. Het zijn de brieven die zij aan regisseur Gerardjan Rijnders schreef om haar autobiografische verhaal kwijt te kunnen. Rijnders herschiep het persoonlijke materiaal tot de voorstelling Narciss. In een zijlijn komt het dubieuze, amoureuze verleden van haar vader tot uitdrukking. Ook hier overheerst Woudenbergs afkeer. Deze overdaad heeft een bijna verstikkende uitwerking.

Het decor bestaat uit een ijzeren hekwerk. De suggestie van prikkeldraad om een concentratiekamp dient zich aan. In het slotbeeld staat Woudenberg op vanachter haar tafel en brengt met de arm schuin geheven de Hitler-groet. De betekent veel, vooral dat de de toneelspelende dochter zich nooit zal kunnen bevrijden van de loden last van haar familie. Het perspectief van Narciss is extreem somber.