Schrijver en managementgoeroe Ben Tiggelaar: ‘Managers hebben helden nodig’

Ben Tiggelaar: „Als je begint met de nuance, luistert niemand meer.” Foto Merlin Daleman

Hij kreeg vorige week weer duizend managers op de been voor zijn jaarlijkse ‘MBA in een dag’. Vier van deze seminars en managementgoeroe en schrijver Ben Tiggelaar hoeft een jaar niet te werken. Maar dat is niet zijn streven. Hij zoekt balans. Tussen inhoud en entertainment. „Als het te leuk wordt, geloven mensen het niet meer.”

‘Sluit uw ogen. Wijs in de richting van het noorden. Doe nu uw ogen weer open en kijk om u heen.” De zaal in het Utrechtse Beatrix-theater, stampvol goedgeklede managers, barst in lachen uit. De eerste opdracht op het seminar ‘MBA in een dag’ maakt in een klap hun grootste probleem helder: iedereen wijst een andere kant op. „Zo is het in veel bedrijven”, grijnst managementgoeroe Ben Tiggelaar. „Chaos alom.”

Het is een oefening die rechtstreeks van Steven Covey komt, die andere managementgoeroe. Bekend van de bestseller The 7 Habits of Highly Effective People. De bijbel voor managers, blijkt vandaag: van de ongeveer duizend aanwezigen heeft minstens de helft het boek gelezen. Neem Johan Nieuwenhuis, projectleider bij een architectenbureau. De pocketversie van The 7 Habits zit standaard in zijn tas. „Handig om snel iets op te zoeken, als ik ergens over twijfel.” Hij, of liever gezegd zijn bedrijf, betaalde 995 euro om er vandaag bij te zijn. Wat hoopt hij te leren? Loslaten, zegt Nieuwenhuis. Leren om zijn team te vertrouwen, in plaats van alles altijd zelf te willen doen.

Guurtje Wolters, sectiehoofd bij De Nederlandsche Bank, geeft leiding aan 28 mensen. Ze was eerder bij een seminar van Tiggelaar. Daar „vielen wel vijf kwartjes”. En na het eerste blok voor de pauze is het zesde kwartje al gevallen: „Mijn team bestaat uit heel betrokken medewerkers. Ik ga proberen om ze te laten inzien dat je op sommige dingen geen invloed hebt en dat ze hun energie dus beter kunnen richten op de dingen die ze wél kunnen veranderen.”

Blijer kun je Ben Tiggelaar niet maken, zegt hij een paar weken voor het MBA-seminar, in een restaurant in Soest. In dat Utrechtse dorp woont hij met documentairemaakster Ingrid en hun vier dochters. „Als er maar een van die duizend bezoekers naar huis gaat met een nieuw inzicht, ben ik tevreden.”

Critici verwijten u een zekere oppervlakkigheid. ‘MBA in een dag’ zou niet veel meer zijn dan een samenvatting van de bekende managementliteratuur.

„Het ís ook een samenvatting. Dat zeggen we zelf: acht meter managementboeken in acht uur. De kritiek komt van mensen die nooit bij het seminar zijn geweest. Een docent van een grote businessschool kwam ooit kijken en zei: ‘Je kunt best veel behandelen in een dag’. Wat hij mooi vond, was mijn respect voor de verschillende theorieën. Ik kam niemand af. Ik ben positief, vertel enthousiast. Dat komt misschien over als oppervlakkig.”

Acht meter managementboeken in acht uur. Hoe diep kun je dan gaan?

„Niet heel diep. Maar wat ik wel kan doen, is doceren over de belangrijkste ideeën over management. Dat biedt vaak een kader voor zaken die managers al kennen uit de praktijk.”

Abonnees kunnen het hele interview hier lezen.

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Zaterdag 19 mei 2012, pagina 2 - 3.