Facebook moet zich bewijzen bij belegger

De beursgang van Facebook voldoet niet aan de extreem hoge verwachtingen. Kinderziekten of een vroeg bewijs van zelfoverschatting?

Het had een gedenkwaardige week vol hoogtepunten voor Mark Zuckerberg (28) moeten worden. De oprichter van Facebook vierde vorige week zijn verjaardag en stapte afgelopen weekend in het huwelijksbootje. Oh, en zijn geesteskind Facebook ging naar de beurs. Vooralsnog voldoet dat laatste nog niet aan de hoge verwachtingen.

Het aandeel Facebook sloot maandag op de zogenoemde schermenbeurs Nasdaq 11 procent lager. Facebook sloot de dag af op 34,03 dollar (26,65 euro), bijna 4 dollar onder de uitgiftekoers van 38 dollar waarmee het bedrijf vrijdag debuteerde. Toen kwam de slotkoers ternauwernood boven de 38-dollargrens uit, gisteren dook Facebook daar dus flink onder. De koersdaling deed de marktwaarde van het social mediabedrijf met 11 miljard dollar dalen tot een slordige 93 miljard dollar.

Eerder was Facebook getaxeerd op 104 miljard dollar (ruim 80 miljard euro). Nog nooit was een technologiebedrijf bij een beursintroductie zo veel waard. Deze recordwaardering was een reactie op de enorme belangstelling van beleggers voor de aandelen van het bedrijf.

Hoewel hoog werd ingezet door Facebook en de banken die het bedrijf bij de beursgang begeleiden, lijkt na twee moeizame dagen op de technologiebeurs Nasdaq die enorme belangstelling van de kant van de beleggers enigszins tegen te vallen. Op vrijdag moesten de betrokken zakenbanken, Morgan Stanley als syndicaatsleider van de banken voorop, naar verluidt herhaaldelijk ingrijpen om te voorkomen dat Facebook onder de startkoers zou uitkomen. Die hulp is niet vreemd voor een bedrijf dat zijn eerste stappen op de beurs zet, maar de bekendmakingen van vorige week om de introductiekoers te verhogen en het aantal te verhandelen aandelen te vergroten, schepten verwachtingen die Facebook tot dusver nog niet waar kan maken.

Vrijdag kon Facebook zich nog verschuilen achter de slechte week op de Amerikaanse beurzen, maar de daling van gisteren kwam op een dag dat de Nasdaq 1,3 procent hoger sloot.

Met de verhoging van de introductieprijs van het aandeel Facebook, van de aangekondigde 28 tot 35 dollar in de voorbije weken, naar de uiteindelijke 38 dollar bij de beursgang, lijkt Facebook zijn hand overspeeld te hebben. De hoge prijs is volgens analisten een belangrijke oorzaak van de relatieve terughoudendheid van beleggers. Het grote verschil tussen de beurswaarde en de laatstverdiende winst (het aandeel wordt voor liefst honderd keer de winst verhandeld) brengt extra risico's met zich mee. Ter vergelijking: een aandeel Apple wordt verhandeld voor 13,7 keer de winst, de koers-winstverhouding van Google is 18,6 keer.

Een andere verklaring voor het tegenvallende enthousiasme voor Facebook zijn de onzekerheden over het advertentiemodel van de social mediawebsite. Vorige week maakte General Motors bekend te stoppen met de advertenties op Facebook omdat deze te weinig rendement opleverden.

Facebook mag dan met 900 miljoen gebruikers het grootste online sociale consumentennetwerk ter wereld zijn, bij beleggers zal het bedrijf van Mark Zuckerberg zich nog moeten bewijzen als een structureel winstgevende onderneming die haar populariteit ook in harde dollars kan omzetten.