Europese Commissie wijst Google terecht

De Europese Commissie vindt dat Google misbruik maakt van zijn dominante marktpositie. Europees Commissaris Joaquín Almunia (Mededinging) geeft het Amerikaanse bedrijf enkele weken de tijd om actie te ondernemen, liet hij gisteren weten.

Almunia heeft vier specifieke punten van kritiek. Google zou in zijn zoekresultaten onterecht eigen specialistische sites, zoals Google Maps en prijsvergelijkers, een voorkeursbehandeling geven door die prominent te tonen in de zoekresultaten. De commissie is bang dat concurrenten zo worden benadeeld.

Ook kopieert Google zonder toestemming materiaal van concurrerende websites in zijn zoekresultaten. Daardoor zouden zoeksites voor reizen en restaurants minder investeren in hun eigen websites.

Het derde kritiekpunt uit Brussel heeft betrekking op de manier waarop Google omgaat met advertenties op internet. De zoekmachine zou van websites eisen dat ze geen advertenties van concurrerende zoekmachines mogen plaatsen. Ten slotte bekritiseert de commissie het gebruik van zijn advertentieplatform AdWords.

Almunia geeft Google nu enkele weken de tijd met oplossingen voor de kritiek te komen. Als de reactie van Google de commissie tevredenstelt, kan het bedrijf een boete en andere strafmaatregelen voorkomen. „Ik hoop dat Google deze kans grijpt om onze zorgen aan de orde te stellen, in het belang van de concurrentie en innovatie in de sector”, aldus de eurocommissaris.

Google laat in een reactie weten het niet met de commissie eens te zijn, maar graag het gesprek aan te gaan. Het bedrijf stelt te maken te hebben „met een behoorlijke concurrentiedruk”. „Er heeft nog nooit zoveel online innovatie plaatsgevonden als nu”, zegt een woordvoerder van Google. (Novum)