Crisis tast vertrouwen van consument aan

Het slechte nieuws over Griekenland, de euro en de Nederlandse economie hebben gevolgen voor het vertrouwen van de consument. Na een aanvankelijke verbetering van het consumentenvertrouwen in april, daalt het vertrouwen deze maand weer. De indicator van het consumentenvertrouwen daalde met 6 punten en kwam uit op -38. Het vertrouwen is daarmee vrijwel terug op het lage niveau van maart.

De Nederlandse consumenten zijn al sinds het begin van de kredietcrisis, halverwege 2007, in mineurstemming. De afgelopen vijf jaar kwam het vertrouwen (het saldo van positieve en negatieve antwoorden) niet een keer in de positieve cijfers terecht. Het dieptepunt van het vertrouwen was begin dit jaar, toen het vertrouwen op -39 stond.

Het consumentenvertrouwen wordt opgebouwd uit verschillende deelindicatoren. Zo waren consumenten waren in mei beduidend somberder over het economisch klimaat dan in april. Deze deelindicator daalde met 8 punten en kwam uit op -61 punten. Ook de koopbereidheid liep terug, een verslechtering van 4 punten naar -23. Het vertrouwen in de eigen financiële situatie in de komende 12 maanden daalde scherp, met 10 punten, en kwam uit op -25. Zo laag was het vertrouwen van consumenten in hun toekomstige financiële situatie niet eerder. Consumenten zijn verder iets pessimistischer over grote aankopen. Hun oordeel over de financiële situatie in de afgelopen 12 maanden veranderde nauwelijks.