Cirkel Resnais is rond

Ruim een halve eeuw nadat Alain Resnais naar Cannes kwam om zijn beroemde debuut Hiroshima Mon Amour te presenteren, besteeg de inmiddels 89-jarige Franse filmregisseur opnieuw de rode loper van het filmfestival. Dit keer om You Ain’t Seen Nothin’ Yet te introduceren, de film die waarschijnlijk zijn laatste zal zijn.

De film is een stijlvolle bewerking van het toneelstuk Eurydice van Jean Anouilh. Resnais zag het stuk voor het eerst toen het nieuw was in 1942, en was daar zo ondersteboven van dat hij de hele nacht rondjes door Parijs bleef fietsen.

Zeventig jaar later resulteert dat in een film waarin Resnais nog altijd speelt met nieuwe filmvormen. In de film komt een groep acteurs samen in een buitenhuis na de dood van een toneelschrijver. Daar krijgen ze een film te zien van het toneelstuk Eurydice met jonge acteurs, die allemaal de rollen spelen die deze Franse grootheden in het verleden zelf hebben gespeeld. De acteurs die naar het toneelstuk kijken, glijden terug in hun oude rollen, ook al hebben ze daar vaak al lang de leeftijd niet meer voor. Toneel en film vloeien in elkaar over.

Zo is You Ain’t Seen Nothin’ Yet een originele variant op wat al decennia Resnais’ als regisseur typeert: complexe bespiegelingen over de tijd en de werking van het geheugen. En hier ook voor heel Franse bespiegelingen over de liefde, waarbij de mythe van Orpheus en Eurydice ingezet wordt om het contrast te schetsen tussen ware passie en burgerlijke alledaagsheid.