Wat is de beste plek om te zitten bij een treinongeluk?

Jaimie Willebrand uit Rotterdam reist bijna elke dag met de trein. Bij al het recente nieuws over treinongelukken vraagt hij zich af: Wat is de veiligste plek in de trein?

Dat ligt maar net aan het soort ongeluk. Bij een frontale botsing tussen twee treinen kun je beter niet voorin zitten. Als een trein achterop een andere trein klapt, is achterin niet de beste plek. Maar de cijfers wijzen naar achterin. Een frontale botsing komt het vaakst voor én geeft de meeste slachtoffers.

‘Rampenverzamelaar’ Hans van der Kruijf geeft op zijn site zero-meridean.nl een overzicht van 23 grote treinongelukken van de afgelopen 25 jaar. Elf keer reed een trein op iets in: op een andere trein, een tractor, een bus, een stootblok, een winkelpui. Vier keer raakten treinen elkaar op één of andere manier in de wisselstraat. Slechts twee keer werd een trein van achteren geraakt. Hoe verder achterin, hoe veiliger dus.

Maar waar dan? Niet bij het raam. In die 25 jaar werden twee keer een paar wagons opengereten. Ook in een ontsporende trein die kantelt kan een plek aan het gangpad voordeel geven. Bij lage snelheid dan. Trainwatcher Nico Spilt uit Bunnik: „Bij hoge snelheid maakt het niet meer zo’n verschil. Door de enorme kracht waarmee de trein tot stilstand komt worden lichamen uit elkaar gerukt.”

Kies daarnaast voor achteruitrijden, weet Nico Spilt ook. Botst de trein tegen iets op, dan word je hard in je stoel gedrukt en vlieg je niet door de coupé. Ga in ieder geval zitten. Wie staat, loopt grotere kans op verwondingen. Dat bleek uit een onderzoek na de Cannon Street-crash in Londen, waarbij een trein tegen een stootblok botste. De onderzoekers belden alle 91 mensen op die op de eerste hulp van het St. Bartholomew-ziekenhuis waren beland. Van de 59 mensen die stonden tijdens de botsing, raakten 50 verwond, van de 32 mensen die zaten maar 13.

Veel van de verwondingen kwamen door vallende bagage, of doordat mensen tegen de rekken stootten. Mocht je in een trein met bagagerekken zitten, zo raden de onderzoekers aan, draai dan in ieder geval de scherpe punten van de bagage richting het raam.

Ook een vraag voor deze rubriek? Mail naar vraag@nrc.nl