werkpak

‘Deze shawl was zijn vierhonderd euro helemaal waard’

Amsterdam 8-5-2012 Werkpak: Gerard den Boer NRC Foto NRC H'Blad Maurice Boyer

Gerard den Boer (1964), medeoprichter van ondermodemerk Claesen’s

„Mijn garderobe is totaal gespeend van trends. Ik probeer tijdloze kleding te kopen, waar ik lang van kan genieten. Als iets na twee keer wassen al niet meer zit zoals het hoort, vind ik dat onwijs klote. Dan betaal ik liever een beetje extra.

„Dit jasje is helemaal m’n favoriet. Het is van Filippa K: een heerlijk merk, de kwaliteit is super. Het kostte zo’n 400 euro. De shawl heb ik bij Louis Vuitton in Parijs gekocht voor 350 of 400 euro. Dat was-ie helemaal waard, het kasjmier is ontzettend mooi.

„Het suède giletje heb ik zo’n 25 jaar geleden op het Waterlooplein gekocht voor dertig gulden. Daar heb ik zó veel plezier van gehad. Het overhemd is van Levi’s. De broek is van Mango, die komt uit Mallorca. In Nederland is Mango’s mannenlijn niet te koop. Zonde, want het is hipperdehip, zit perfect en is zeer betaalbaar. Deze broek kostte 79 euro, ik heb er meteen nog twee gekocht.

„Onder dit alles draag ik uiteraard een T-shirt en een onderbroek van Claesen’s. Als ik ooit iets anders draag, word ik gelyncht door mijn collega’s.

„De schoenen zijn van Crockett & Jones, een Brits merk dat ik al zeker twintig jaar draag. Ze kostten zo’n 400 euro. Aan schoenen geef ik misschien wel het meeste geld uit, ik vind ze ongelooflijk belangrijk. Schoenen zijn de eyecatchers van je outfit. Op gympen loop ik nooit.

„Meestal winkel ik als ik voor zaken in het buitenland ben, als ik tussen twee besprekingen even tijd heb. Als ik iets moois zie, moét ik het hebben. Dan denk ik niet meer na over hoeveel schoenen ik eigenlijk al heb.

„Voor mijn werk is het eigenlijk niet zo belangrijk hoe ik eruit zie, behalve als ik klanten zie. Toch wil ik er altijd goed uit zien. Ik vind dat je wel een statement moet maken als je een kledingmerk hebt.”