‘Een heel, heel moeilijk jaar’

Bij uitgever Wegener is het tijdperk van de gezellige AvA voorbij. Het bedrijf verdwijnt mogelijk van de beurs . In de zaal zit welgeteld één aandeelhouder.

Meer mensen achter de tafel dan in de zaal bij de jaarvergadering van Wegener woensdag. De uitgever is bijna van de beurs. Foto’s Maarten Hartman

Even tellen. De raad van commissarissen, de raad van bestuur, de afdeling juridische zaken, communicatie, de vertegenwoordiger van de centrale ondernemingsraad, de externe accountant, twee journalisten en één aandeelhouder.

Het gebeurt vaker bij bedrijfspresentaties dat er meer mensen achter de tafel zitten dan in de zaal. Maar welgeteld één vertegenwoordiger van een aandeelhouder tijdens een jaarvergadering van een beursgenoteerd bedrijf is toch wel wat weinig. De algemene vergadering van aandeelhouders (ava) van Koninklijke Wegener was woensdag een speciale. Het kan de laatste zijn.

Mecom, de Britse moeder van Wegener, kocht in maart aandeelhouder Governance for Owners uit. Mecom vergrootte zijn belang in Wegener met 13,3 procent van de aandelen tot 99,7 procent. Dat is genoeg om de uitgeverij van de beurs te halen. „Mecom heeft al in 2007 de intentie uitgesproken Wegener van de beurs te halen”, zegt de Noorse bestuursvoorzitter Truls Velgaard van Wegener na afloop van de vergadering. „Dat voornemen bestaat nog steeds.” Gaat Wegener nu dus echt van de beurs? „Er is één obstakel weggewerkt. Verder geef ik geen commentaar.”

Daarmee zou een einde komen aan een beursnotering in Amsterdam sinds 1969. Het tijdperk van de gezellige jaarvergadering met betrokken beleggers/lezers in de zaal en courantiers achter de tafel is al jaren verleden tijd. Vroeger gebeurde dat in Hotel De Keizerskroon, vlakbij Paleis Het Loo. Woensdag hield de uitgever een plichtmatige vergadering in een grijs zaaltje op de derde verdieping van het hoofdkantoor. Aanvang 10.30 uur, sluiting 11.05.

„Het was een heel, heel moeilijk jaar voor Wegener”, vatte Velgaard het afgelopen jaar samen. „De omstandigheden verslechterden.” Wegener haalde 3 procent minder omzet, 513 miljoen euro. „De advertentiemarkt was heel lastig.” De dagbladen zagen hun reclame-inkomsten 14 procent dalen. Wegener maakte in 2011 wel winst, 30,5 miljoen euro. In 2010 leed het nog 32,6 miljoen verlies, onder meer door een afwaardering op het contract met gratis krant De Pers.

Wegener en Mountain Media van Marcel Boekhoorn besloten in maart de gratis krant te staken. Wegener verzorgde druk, distributie en advertentieverkoop. Door de afkoopsom van 35 miljoen in 2012 en 10 miljoen in 2013 zal Wegener dit jaar mogelijk weer verlies lijden.

Het einde van De Pers – betreurd door redactie en lezers – is slechts een kort puntje in Velgaards presentatie. Een „herschikking van de overeenkomst”, noemde de Noor het. Koel en zakelijk zegt hij later: „Ik weet zeker dat in Nederland geen ruimte is voor drie gratis kranten. We hebben geprobeerd synergie te bereiken door samen te werken in content en productie, maar dat leverde te weinig op. Adverteerders zaten ook niet te wachten op de landelijke dekking die we ze dankzij De Pers konden bieden. De doelgroepen van De Pers en onze titels verschilden te veel.”

Meer emotie toonde Velgaard bij de digitale prestaties van Wegener van het afgelopen jaar. De inkomsten uit ‘internetproducten’ groeide met 8,1 procent naar 24,3 miljoen. Dat is nog geen 5 procent van de omzet. „Dat is duidelijk teleurstellend.”

In februari kondigde het concern een nieuwe strategie aan, Digital First, plus (opnieuw) bezuinigingen; 300 tot 350 banen verdwijnen, voor 50 miljoen euro wordt gekort tussen 2012 en 2014. Half december – op 12-12-12 – is de deadline waarop Wegener nieuwe of vernieuwde digitale activiteiten wil presenteren. Volgens Velgaard gaat het niet alleen om onlinediensten bij de kranten, maar ook om sites als Autotrack (voor tweedehands auto’s) en Sweetdeal (voor groepskorting op producten en diensten, een regionale Groupon).