Waytag: nu weten ze je overal te vinden

Een ‘waytag’ is een vaste beschrijving voor je locatie, waar je ook bent. Je adres verhuist namelijk met je mee, of je nu thuis, op je werk, of op reis bent. Slimme vondst of de zoveelste locatiedienst?

Alsof er nog niet genoeg manieren waren om je locatie te delen met anderen. Toch bedacht het jonge Zuid-Afrikaanse bedrijf Waytag.com een nieuwe manier om te laten weten waar je bent, in navolging van veelgebruikte diensten als Foursquare, Facebook Places of Google Latitude.

Waytag is het beste te vergelijken met het internet domain system, kortweg DNS. Dat is het systeem dat computeradressen – in werkelijkheid lange, onbegrijpelijke cijferreeksen – vertaalt in handzame adressen zoals google.com of nrc.nl.

Op dezelfde manier vertaalt Waytag gps-coördinaten of een fysiek adres in een makkelijk te onthouden naam. Zo’n label noemen ze bij Waytag een... waytag.

Zoals Twitter de hashtag (het #-teken) heeft geconfisqueerd om orde te brengen in de stroom aan tweets, zo gebruikt Waytag een uitroepteken voor elk denkbaar adres. Het label !NRC verwijst nu bijvoorbeeld naar het hoofdkantoor van NRC Media aan de Rotterdamse Marten Meesweg. Eind dit jaar verwijst dezelfde waytag naar het nieuwe NRC-kantoor op het Rokin in Amsterdam.

Waytag is ook handig om personen te vinden die onderweg zijn. Je kunt je locatie delen via sociale netwerken als Foursquare, Facebook, Twitter of Google+. Het nadeel is dat je dan ook lid van die dienst moet zijn om iemand te kunnen traceren. Voor Waytag is dat niet nodig: je kunt zelf bepalen met wie je je actuele locatie deelt – of dat nu de pizzaboer is (waar moet de calzone naartoe?) of een familielid (aan welke kant van de camping sta je precies?)

Je deelt je plek met wie je wilt, zodra je dat wilt, en zolang als je wilt. Waytag garandeert je privacy in een bondige belofte en zweert geen persoonlijke data te delen met derden.

Als je een waytag ontvangt, kun je kiezen of je de plek wilt bewaren in je contactenlijst of de route meteen wilt opzoeken in Google Maps of via TomTom – dat werkt sneller dan handmatig het adres overtikken.

„We willen de barrières tussen de locatiediensten doorbreken”, zei Waytag-oprichter Warren Venter afgelopen maand op The Next Web-conferentie in Amsterdam. De waytags zijn niet alleen bedoeld voor vrienden onderling, maar ook voor zakelijke toepassingen. Daar wil Venter zijn geld mee verdienen, onder meer met het verkopen van „premium tags”. Denk aan de vergelijking met het internet domain system: simpele domeinnamen als sex.com, porn.com en beer.com gingen ooit voor miljoenen dollars van de hand.

Waytag speelt in op de al jaren gehypete locatiegebaseerde diensten (LBS): je kunt als ondernemer klanten proberen te winnen door op een bepaalde plek en op een bepaald tijdstip kortingen aan te bieden. Naarmate het aantal smartphones groeit, worden de LBS-toepassingen concreter. Kortingensite Groupon is bezig zijn gelokaliseerde ‘deals’ uit te breiden. Ook Facebook en Google hebben grote verwachtingen van plaatsgebonden advertenties, op maat gesneden voor elke passant.

Waytag is vooral erg praktisch, zegt Warren Venter. Bijvoorbeeld in een land waar nog niet iedereen een officieel adres heeft. Een dynamisch adres maakt het de postbode dan een stuk makkelijker. „Bij ons in Zuid-Afrika wonen mensen nog vaak aan onverharde en naamloze wegen. Het koeriersbedrijf moet op zoek naar de derde hut links van de zandweg.”

In Nederland blijken al heel wat adressen gewaytagged. Dat komt omdat Waytag de ‘points of interest’ van TomTom in licentie heeft genomen. Zo blijken zelfs de tennisclub en de gereformeerde kerk in het dorpje Kamerik over een waytag te beschikken. Waarschijnlijk zonder dat ze het zelf weten.

Marc Hijink