Warme ode aan Chinees theater

Beijing Opera School. Gezien; 15/5 Muziektheater Amsterdam. Herh.: 17, 18/5. Educatieworkshop voor kinderen: 17/5. Inl.: www.dno.nl

‘Verbazingwekkend’, ‘verbluffend’ en ‘spectaculair’ waren altijd de kwalificaties bij voorstellingen in Nederland van de Beijing Opera. Behalve Chinese zang, dans, toneel en kleurige exotische kostuums is er circusachtig vermaak met vechtscènes en acrobatiek met ongelooflijke series buitelingen. Alles gebeurt volgens vaste patronen. „Het zou dagen kosten om daar iets over te zeggen”, zo sprak Li Jian, de vice-directeur van de Beijing Opera School, vorige week in deze krant.

De voorstelling Aan de waterkant van leerlingen, leraren en musici van de Beijing Opera School in het Amsterdamse Muziektheater biedt nog meer. In de enscenering van de Franse regisseur Patrick Sommier is het een liefdevolle ode aan het traditionele Chinese theatergenre, dat zich in het moderne China handhaaft. Er worden herinneringen opgehaald. Marc van Warmerdam geeft wat uitleg over het eeuwenoude verhaal aan een Chinees, die er zelf veel meer van weet. Briljante subtiele humor.

De losse scènes zijn heel afwisselend, poëtisch en explosief, met een grote variatie aan muziekstijlen. Verstilling bij het kalligraferen van een gedicht. Vermakelijk is het conflictueuze concertje van de zangeres Bloeiende Schoonheid met haar knierpende stemgeluid. Het zingen klinkt soms als kattengejank. „Ga mee naar de duisternis, dan laten we onze liefde herleven.”