Persgroep neemt VNU Media over - ‘hing al even boven de markt’

Christian van Thillo, eigenaar van De Persgroep. Het Vlaamse mediabedrijf neemt VNU Media over. Foto Hollandse Hoogte / Peter Boer

De Persgroep (waar onder meer Het Parool, Trouw, AD, de Volkskrant en Q-music onder vallen) neemt VNU Media over. Dat meldt het Vlaamse mediabedrijf vanochtend. De overname is geen verrassing.

VNU Media bestaat uit onder meer de carrière- en vacaturesites Nationale Vacaturebank en Intermediair en technologiesite Tweakers.

Laurens Verhagen, hoofdredacteur van de nieuwswebsites van de Persgroep, zegt op Twitter:

Twitter avatar LaurensVHG Laurens Verhagen Goed nieuws: Persgroep neemt VNU Media over. Welkom Tweakers, Intermediair etc!

Persgroep wil 24 miljoen mensen bereiken met vacaturetitels

De Persgroep zegt met de overname de grip op de Nederlandse en Belgische vacaturemarkt te willen verstevigen. Alle activiteiten op dit gebied worden ondergebracht bij een nieuwe onderneming met de naam VNU Vacature Media. Men ziet perspectief in het samenvoegen van de vacaturemarkten in België en Nederland - ‘een gezamenlijke bevolking van 24 miljoen Nederlandstaligen’.

Christian Van Thillo, CEO van De Persgroep, zegt over Tweakers, dat ook binnengehaald wordt:

“[Daarmee] halen we bovendien een snelgroeiende site in huis die toonaangevend is in de markt van ICT en consumenten elektronica. We zijn trots dat we dit mogen doen. VNU Media is een schitterende toevoeging aan ons portfolio in Nederland en België.”

‘Overname hing al enige tijd in de lucht’

Dat VNU Media overgenomen wordt, was te verwachten, zegt economieredacteur Philip de Witt Wijnen:

“Ja, het hing al even boven de markt. Uitgever VNU is de afgelopen jaren geleidelijk ontmanteld, veel onderdelen werden verkocht aan buitenlandse partijen. VNU Media was het laatste authentieke onderdeel. Het werd in 2007 door een private-equityfirma opgepakt en zou dus per definitie weer verkocht worden. Dat is nu gebeurd.”

De Persgroep was niet de enige geïnteresseerde, weet De Witt Wijnen:

“Kenners schatten de omzet van VNU Media rond de 40 miljoen euro en de jaarlijkse winst op maximaal drie miljoen. Er werken zo’n 250 mensen. Er waren naar verluidt meer partijen die in de overname geïnteresseerd waren, waaronder Sanoma en de Telegraaf Media Groep. Overigens is Tweakers een waardevol onderdeel van het pakket aan titels dat nu aangekocht is; die website groeit en boekt goede resultaten.”