En daarmee valt Greenpeace de iCloud aan

Iedereen kent Apple. Het bedrijf weigerde bovendien cijfers te geven. Dat maakte het tot een ideaal campagnedoelwit.

‘Voor we een campagne als ‘Apple, clean my cloud!’ beginnen, kijken we waar we de grootste slag kunnen slaan’, vertelt Rolf Schipper, campagneleider klimaat en energie bij Greenpeace. „Waar kunnen we de meeste winst halen op het gebied van schonere energie en energiebesparing?”

Greenpeace richt de aandacht momenteel op de IT-sector. „Die is nu verantwoordelijk voor ruim 2 procent van het wereldwijde stroomverbruik en daarbinnen zien we dat cloud computing sterk groeit.” Zaken als muziek en filmpjes die vroeger op de pc stonden, worden nu online opgeslagen. Apple noemt dat de iCloud. „Daar heb je enorme datacentra vol servers voor nodig en die vreten veel energie.”

„Het unieke van deze sector is dat die nu gaat groeien”, vertelt Schipper. En dan heb je nog de kans om verschil te maken. „IT-bedrijven als Apple, Facebook en Microsoft kunnen kiezen waar ze hun toekomstige stroombehoefte gaan afnemen: laten ze naast de datacentra een kolencentrale bouwen of zetten ze een windpark neer?”

Greenpeace onderzocht eerst wat er speelt in de IT-markt, welke bedrijven er actief zijn en hoe die presteren. „Het merendeel van de sector wilde meewerken. Dat is ook wel een vereiste voor zo’n onderzoek. Zo kunnen we op een objectieve manier bekijken welke bedrijven voor of achter lopen.” Die verschillen waren volgens Greenpeace in deze sector erg duidelijk. Facebook en Google draaien nog niet volledig op schone energie, maar ze hebben wel een duidelijk beleid om daarop over te stappen. „Apple geeft helemaal geen inzage in de cijfers en dat is natuurlijk nooit hoopgevend. Ook Amazon en Microsoft scoren slecht, maar die hebben hun cijfers wel laten zien.”

Toen Apple na meerdere verzoeken de cijfers niet wilde geven, maakte Greenpeace een schatting van de energieverbruik voor de iCloud. „We weten dat ze een nieuw datacentrum hebben gebouwd in de Amerikaanse staat North Carolina, we weten hoe groot dat wordt en we weten dat er meer dan een miljard in geïnvesteerd is. Dan kun je samen met onafhankelijke IT-experts nagaan wat ongeveer het stroomverbruik wordt. Die schatting hebben we aan Apple voorgelegd. Ze zeiden dat het niet klopte, maar wilden hun cijfers alsnog niet geven.”

Na publicatie reageerde Apple wel op het onderzoek. Greenpeace schatte dat het nieuwe datacentrum 100 miljoen watt verbruikt. Volgens Apple is het 20 miljoen watt, waarvan 10 miljoen zal bestaan uit schone energie. Volgens de experts aan wie Greenpeace de cijfers voorlegde, zou het een domme investering zijn: een datacentrum van slechts 20 miljoen watt bouwen voor zoveel geld.

Greenpeace publiceerde vervolgens het rapport met het verzoek aan de slecht scorende bedrijven om beleid te ontwikkelen op schonere energie en energiebesparing. „Ze weten dat wanneer ze niets doen een club als Greenpeace meer uit de kast gaat trekken.”

Apple werd het icoon van de campagne in Nederland. „Niet alleen omdat zij het slechtste scoorden, maar ook omdat bijvoorbeeld Amazon hier niet zo bekend is. Bovendien was net de Apple Store geopend in Amsterdam.” In die winkels heeft Greenpeace wereldwijd op dezelfde dag zwarte ballonnen opgelaten en de klanten aangesproken op het milieubeleid van het bedrijf. „Daar is Apple niet blij mee. Die mogelijke imagoschade helpt ons om die bedrijven om te krijgen.” Ook online ging de campagne vorige maand van start.

Greenpeace gaat door met campagnevoeren totdat het bedrijf een goed plan heeft liggen en dat ook gaat uitvoeren. „Onze rol is het in gang zetten van verandering.” Van Apple heeft Greenpeace tot nu toe nog geen toezeggingen, toch is Schipper hoopvol. „We vragen Apple om veel transparanter te worden, dat is een cultuuromslag. En we verwachten dat ze zwart op wit stappen zetten om hun energiebeleid te vergroenen. Zoiets kan een bedrijf niet binnen een maand beloven.”