De Persgroep Nederland koopt uitgever VNU Media

De Persgroep Nederland heeft voor een onbekend bedrag VNU Media overgenomen van de twee investeringsmaatschappijen 3i en HIG Capital. De uitgever van onder meer de Volkskrant, Trouw en Het Parool wil graag „een belangrijke rol spelen op de vacaturemarkt in Nederland en België”, zegt directeur Frits Campagne in een korte reactie.

VNU Media is uitgever van tijdschriften als Intermediair de websites De Nationale Vacaturebank en Tweakers. In België is De Persgroep eigenaar van de titel Vacature, marktleider op de Belgische markt van personeelsadvertenties.

Hoe groot en succesvol VNU Media is, is niet bekend. Het bedrijf publiceert al jaren geen financiële resultaten. Volgens ingewijden ligt de omzet rond de 40 miljoen euro en is het bedrijf marginaal winstgevend. Er werken ruim 250 mensen.

In het afgelopen decennium werd het oude moederconcern VNU in diverse stappen ontmanteld. In 2001 werd de divisie publieksbladen (Libelle, Nieuwe Revu, Donald Duck) aan het Finse concern Sanoma verkocht. Vijf jaar later volgde de verkoop van de belangrijkste activiteit, het verhandelen van marketinginformatie, aan een consortium van private-equityinvesteerders. De naam veranderde in The Nielsen Company.

Het restantje aan printuitgaves, ondergebracht in dochter VNU Media, werd in 2007 afgestoten aan het Britse private equityfonds 3i. Die betaalde daar naar verluidt ruim 300 miljoen euro voor. Daarna volgden een paar zware jaren, door een combinatie van kredietcrisis en een grote schuldenlast. Enkele titels, zoals Management Team en Emerce, werden afgestoten, net als de activiteiten in andere Europese landen. In 2009 kwam een tweede aandeelhouder aan boord, het Amerikaanse HIG Capital, die had bijgedragen aan een kapitaalinjectie van een kleine 20 miljoen.