Yannick op weg naar sterrendom

Dossier Johannes Brahms. Rot. Phil. Orkest/Y. Nézet-Séguin. 11/5, Doelen R’dam. Festival t/m 24/5.

Brahms is de favoriete componist van Yannick Nézet-Séguin. Komende weken kan de Rotterdamse chef zijn hart ophalen aan ‘Dossier Johannes Brahms’, festival van zijn orkest in De Doelen. Deel 2 volgt in november.

Met het Dubbelconcert voor viool en cello, Brahms’ laatste orkestwerk, opende het festival onconventioneel. De ‘ernstige’ reputatie van het stuk werd gelogenstraft door het vreugdevolle spel van de solisten, de elegante Batiashvili en ronkende Mørk. En door Yannick, die maar blijft accelereren op weg naar het sterrendom.

De opmerkelijke keuze voor Bachs Ricercare a 6 (georkestreerd door Webern) als stootkussentje tussen de twee hoofdwerken op het programma pakte bijzonder goed uit, vooral toen het zonder onderbreking overliep in de Eerste Symfonie.

Die verrassing trok Brahms’ eersteling in het genre uit haar versteende receptiegeschiedenis, met alle evocaties van Beethovens verstikkende schaduw die daar bijhoren. Weberns bewerking bleek een bruggenhoofd tussen Bach en diens bewonderaar Brahms. In de chromatische motieven en in de hobosolo van het Andante hoorde je plotseling echo’s van het Musikalisches Opfer.

Een zwabberende noot in de fluitsolo, kennelijk door een technisch mankement, deed absurd aan in het perfect uitgebalanceerde en tot in de haarvaten doordachte klankbeeld. Hooguit was het hout soms wat luid. Met kenmerkend ritmisch vernuft en veel gevoel voor het emotionele betoog van de muziek weefde Nézet-Séguin een waar web van spanningsbogen. Het resultaat was Brahms zoals Yannick hem graag ziet: humaan, bedachtzaam en ontzagwekkend.