Telegraaf-redactie tegen plan TMG

De redactie van De Telegraafkeert zich tegen plannen van de eigen uitgever, de Telegraaf Media Groep. TMG-bestuursvoorzitter Herman van Campenhout wil de uitgever omvormen tot een ‘crossmediaal’ bedrijf dat zich vooral op internet richt, en minder op papieren media. Dat blijkt uit een interne brief van hoofdredacteur Sjuul Paradijs aan de raad van bestuur van TMG van 23 april, waaruit de Volkskrant citeert.

De Telegraaf, het meest renderende onderdeel van TMG, vreest een ‘anonieme contentfabriek’ te worden en is bang dat de redactionele vrijheid verloren gaat. Website Follow the Money citeert een betrokkene: „De hoofdredactie heeft geconcludeerd dat de ingrepen van Van Campenhout op gespannen voet lijken te staan met het redactiestatuut.”

Bestuursvoorzitter Van Campenhout heeft een vijfjarenplan, Project Everest, dat TMG moet omvormen tot een crossmediaal bedrijf. De redactie zou in dat plan in een aparte ‘Redactie en Content BV’ worden gezet. De hoofdredacteur zou dan verantwoording moeten afleggen aan een ‘contentmanager’.

Eerder keerde Frank Botman van vermogensbeheerder Cyrte, met 20 procent een grote aandeelhouder van TMG, zich tegen de plannen van Van Campenhout. Volgens hem heeft investeren in papieren media veel meer zin. Van Campenhout ligt ook onder vuur sinds de overname van Hyves in 2010; een sociale website die op zijn retour is.

Volgens de vorige week gepubliceerde HOI-cijfers van het kalenderjaar 2011 daalde de oplage van De Telegraaf met 7,4 procent naar 543.000 exemplaren. TMG meldde vrijdag dat het bedrijfsresultaat over het eerste kwartaal van 2012 daalde van 12,5 miljoen naar 7,5 miljoen euro. De omzet bleef stabiel op 137 miljoen euro.

Hoofdredacteur Sjuul Paradijs wil geen commentaar geven. TMG-woordvoerder Hans Elekan: „Wij hebben een open en constructief gesprek met de redactie. Verder beschouwen we dit als een interne kwestie.”