Rijdt-ie wel of rijdt-ie niet?

A general view of a disused railway track, through what is known locally as the "Tunnel of Love", in small town Kleven some 350km (217 miles) off western Kiev May 13, 2012. REUTERS/Gleb Granich (UKRAINE - Tags: SOCIETY) REUTERS

Deze bosrijke omgeving lijkt recht uit een sprookje te komen. Maar wie naar deze zogeheten Tunnel der Liefde wil, kan gewoon naar het stadje Klevan, zo’n 350 kilometer ten westen van de Oekraïense hoofdstad Kiev. Een prachtige plek voor een boswandeling, maar pas op: er kan elk moment een trein door de tunnel denderen – of niet.

Op deze foto is het spoor nauwelijks te zien, maar op andere foto’s is duidelijk dat de rails niet begroeid zijn. Volgens sommige bronnen dient het spoor als private transportlijn voor Klevans houtvezelplaatfabriek. Zo’n drie keer per dag levert een trein het hout aan bij de fabriek dat voor de vezelplaten wordt gebruikt. Maar volgens persbureau Reuters is de spoorlijn in onbruik geraakt.

Wat wel zeker is, is dat de tunnel op een gedeeltelijk natuurlijke manier is ontstaan. Takken ter hoogte van de trein zijn weggehaald om het traject, dat drie kilometer lang is, vrij te houden. De bovenste takken, die wel intact worden gehouden, groeien geleidelijk aan naar elkaar toe. Als in de lente de bladeren uitkomen, ontstaat het feeërieke effect van het zonlicht dat door het bladerdak schijnt.

De Tunnel of Love is een populaire wandelroute voor stelletjes. Volgens plaatselijk bijgeloof kunnen koppels hier een wens doen. Als hun liefde echt en puur is, zal de wens uitkomen.