Een ‘weinig nuttige’ vlucht van Lindbergh

Vrijdagochtend 20 mei 1927 steeg Charles Lindbergh op van Roosevelt Field bij New York, anderhalf etmaal later landde hij met zijn Spirit of St. Louis op het Parijse vliegveld Le Bourget. Hij was de eerste die in z’n eentje non stop de Atlantische Oceaan overvloog.

Het was een geweldige prestatie, maar niet per definitie een cruciale stap in de ontwikkeling van de moderne luchtvaart, meende het Algemeen Handelsblad van zondag 22 mei. „Wij willen hier, onder den overweldigden indruk van het slagen van den jongen Zweed-Amerikaan, geen scherp betoog gaan houden tegen dergelijke sportieve, maar in hun wezen toch maar weinig nuttige ondernemingen, waaraan zonder twijfel nog menig leven zal worden opgeofferd. Lindbergh heeft het aangedurfd, zoo maar, zonder te veel voorbereiding, zonder tam-tam. Hij is eenvoudig weggegaan omdat ie meende, dat hij ’t doen kon”.

Lindbergh deed er 33,5 uur over. Nu reist de zakenman of de toerist in ongeveer zeven uur van Parijs naar New York. Maar net als de ruimtevaart heeft de burgerluchtvaart de afgelopen decennia juist een stapje terug gedaan. De laatste bemande maanlanding is al bijna veertig jaar geleden. Bijna negen jaar geleden vloog de Concorde voor het laatst supersonisch tussen Parijs en New York, in zo’n drie uur.

Ongetwijfeld zullen in de toekomst opnieuw grenzen worden verlegd. Toen Lindbergh 85 jaar geleden zijn record vestigde, verbloemde ook het Algemeen Handelsblad zijn enthousiasme niet. „Er zijn maar heel weinig gebeurtenissen die zóózeer de menschen in spanning houden in dezen tijd van jachtende vooruitgang, als een luchtraid van beteekenis , zij die dan over land naar Indië, Australië, de Kaap of over den grooten haringvijver, die Atlantische Oceaan heet”.