'27 procent van de vrouwen boven de dertig speelt dagelijks drie uur mobile games'

Inleiding

In het meinummer van het Tijdschrift voor Marketing schrijft columnist Marianne van Leeuwen, oprichter van het Amsterdamse communicatiebureau Sister, over de voorname rol van vrouwen bij de nieuwe mobiel-internethype social gaming. Zo groeide het spel Draw Something – Pictionary voor de smartphone – in korte tijd uit tot een van de grootste spellen op Facebook, vooral dankzij de populariteit ervan bij vrouwen.

Van Leeuwen schrijft: ‘Vrouwen besteden daar steeds meer tijd aan; 27 procent van de vrouwen boven de dertig speelt meer dan drie uur per dag spelletjes via de mobiel. Bij mannen is maar 18 procent zo fanatiek.’ Het percentage van 27 procent lijkt lezer Edwin Dijkgraaf wel erg veel. „Kunt u dat even checken?”

Waar is het op gebaseerd?

In een reactie zegt Van Leeuwen dat ze als columnist bovenal een punt wilde maken, namelijk dat gamen al lang geen activiteit meer is voor uitsluitend puberjongens in hun slaapkamer. „Een column is geen wetenschappelijk onderzoek, het gaat mij vooral om de tendensen.” Van Leeuwen, die vaker over internettrends schrijft, haalt haar informatie vaak van technologieblogs als Mashable.com. De exacte bron van de bewering over de 27 procent weet ze niet direct, maar ze heeft het op verschillende sites zien staan.

Wel heeft ook Van Leeuwen haar twijfels of het percentage wel klopt. Ze benadrukt dat wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe internettrends spaarzaam is, waardoor je als auteur er soms niet omheen kunt minder betrouwbaar onderzoek aan te halen.

Het percentage van 27 procent is vrijwel zeker afkomstig uit een persbericht dat MocoSpace op 6 januari publiceerde. MocoSpace is een Amerikaanse online gamecommunity met 22 miljoen gebruikers. De oprichters hielden in december vorig jaar een online enquête onder 15.000 van hun gebruikers. Daarin zei 27 procent van de vrouwelijke en 18 procent van de mannelijke ondervraagden van boven de dertig meer dan drie uur per dag te gamen via de mobiel.

En, klopt het?

Onduidelijk is wat Van Leeuwen onder ‘vrouwen’ verstaat. Zijn dat vrouwen in het algemeen, Amerikaanse vrouwen, Nederlandse vrouwen?

Het percentage uit het MocoSpace-onderzoek is in ieder geval gebaseerd op een zeer selecte steekproef, namelijk Amerikaanse vrouwen die zijn aangesloten bij een bepaalde gamecommunity (MocoSpace). Resultaten over die groep, die van nature heavy gamers zijn, zeggen niets over vrouwen buiten deze online gemeenschap.

Daarnaast biedt de methode – middels een online enquête vragen hoeveel uur iemand op een dag gamet – geen garantie op betrouwbare resultaten. Zo is bekend dat aan zulke enquêtes vooral mensen meedoen die sterker dan gemiddeld zijn geïnteresseerd in het onderwerp. Ook blijkt uit tijdsonderzoek door sociaal-wetenschappers dat mensen de uren die ze aan een activiteit besteden vrijwel altijd overschatten – tenzij de activiteit zeer onwenselijk is.

Hoeveel uur vrouwen boven de dertig dan wel aan spelletjes op hun mobiel besteden? Wereldwijde cijfers voor deze categorie ontbreken. Ook betrouwbare Amerikaanse cijfers zijn niet gemakkelijk te vinden. Onderzoeksbureau Nielsen becijferde middels enquêtes in juli vorig jaar – het meest recente beschikbare onderzoek – dat Amerikanen met een smartphone (inmiddels de helft van de telefoonbezitters in de VS) op een Android destijds gemiddeld 7,8 uur per maand games speelden en op een iPhone gemiddeld 14,7 uur.

In Nederland is de bekendste onderzoeker naar tijdsbesteding het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Het SCP doet dat middels dagboeken, de meest betrouwbare methode, waarin Nederlanders bijhouden wat ze van uur tot uur doen. Het laatste onderzoek (2006) is echter te oud en van het nieuwste (voorjaar 2012) moeten de resultaten nog worden verwerkt.

Ook de Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT) heeft onlangs een onderzoek naar tijdsbesteding gedaan. SPOT liet 3.500 Nederlanders in maart gedurende twee dagen naar keuze een dagboek bijhouden. De resultaten presenteert het marketingcentrum voor tv-reclame op 19 juni, next.checkt kreeg alvast wat resultaten. Uit het onderzoek blijkt dat van de Nederlandse vrouwen van 30 tot 65 jaar 11 procent gemiddeld 2,5 uur per dag gamet. Van alle vrouwen tussen 30-65 jaar gamet 4 procent dagelijks op een smartphone of een tablet. Zij doen dit gemiddeld meer dan 2 uur.

Conclusie

Columnist Marianne van Leeuwen baseert haar uitspraak dat 27 procent van de vrouwen meer dan drie uur per dag games via de mobiel speelt, op een onderzoek onder leden van de Amerikaanse gamecommunity MocoSpace. Het onderzoek zegt iets over het gedrag van fanatieke gamers, maar niet over andere groepen vrouwen. Als we naar de Nederlandse vrouwen kijken, dan blijkt uit nog te publiceren onderzoek van SPOT dat 11 procent van de Nederlandse vrouwen van 30 tot 65 jaar gemiddeld 2,5 uur per dag gamet. 4 procent van alle vrouwen doet dat op een smartphone of tablet. De bewering van Van Leeuwen beoordeelt next.checkt daarom als onwaar.