‘Nationaliseren ProRail maakt spoorproblemen alleen maar erger’

Tineke Netelenbos: voordat het beheer van het spoor werd geprivatiseerd was de situatie behoorlijk dramatisch. Foto HH / Peter Hilz Tineke Netelenbos: voordat het beheer van het spoor werd geprivatiseerd was de situatie behoorlijk dramatisch. Foto HH / Peter Hilz

Het overhevelen van ProRail-taken naar de overheid zou de situatie op het spoor alleen maar erger maken. Voordat het beheer van het spoor werd geprivatiseerd was de situatie behoorlijk dramatisch, “maar dat is iedereen al lang weer vergeten”, zei voormalig minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos (PvdA) vanmiddag in Buitenhof. Onder haar werd het beheer van het spoor geprivatiseerd.

Deze week bleek dat een Kamermeerderheid de ProRail-taken wil overhevelen naar de overheid. Toen het spoor nog volledig onder de overheid viel, was de organisatie volgens Netelenbos echter een ‘bureaucratisch moloch’. “Het was niet te sturen. Treinen reden niet op tijd. Er was een enorme bureaucratie.” Dat was volgens haar ook de reden om het beheer te privatiseren.

Dat het nu toch niet goed gaat, komt volgens haar doordat de Kamer te veel van ProRail wil voor te weinig geld. “Als je de hele winter door wil kunnen rijden, zul je daarin moeten investeren.”

‘In Japan kan het wel’

Ook zou de overheid beter moeten sturen met prestatieafspraken en beter toezicht moeten houden op het nakomen van de afspraken. Ze wees erop dat het havenbedrijf van Rotterdam en Schiphol ook geprivatiseerd zijn en dat dit goed gaat.

“In Japan is het hele spoornet geprivatiseerd en alles rijdt daar op tijd. Er gebeuren nauwelijks ongelukken. Het kan dus wel.”

Aptroot: spoorbeheer is een overheidstaak

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot is een van de degenen die zich deze week uitspraken voor het terugdraaien van de privatisering. In Buitenhof zei hij dat spoorbeheer een overheidstaak is. Bedrijven kunnen volgens hem alleen goed functioneren als ze met elkaar concurreren. Bij een monopolist als ProRail is van concurrentie geen sprake.

Netelenbos was niet overtuigd. “Daarom is het ook geen bedrijf maar een staatsbedrijf”, reageerde ze. Ook wees ze erop dat juist op ambtenaren wordt bezuinigd. Volgens haar valt weinig verbetering op het spoor te verwachten als de taken van ProRail worden ondergebracht bij de overheid, waar steeds minder mensen zich over die taken kunnen buigen.

Anderhalf jaar geleden was er overigens ook al een Kamermeerderheid voor het samenvoegen van NS en ProRail, maar het is er nooit van gekomen.