Voordelig autorijden? Rij tweedehands

„Je hoort wel eens dat het veel voordeliger is om elke paar jaar een nieuwe auto te kopen dan door te rijden met dezelfde auto. Ik vraag me af wat daar van waar is.”

Zodra het over geld gaat, heeft de waarheid een januskop. Zo praat een autoverkoper anders over autokosten dan een autoconsument. Want wat in de handel de een iets oplevert, gaat ten koste van de ander. In een markteconomie kun je daarom niks financieels zomaar geloven, helaas. Elke verkondigde waarheid moet je verifiëren bij een partij die bewezen achter je staat.

De bewering van de vragensteller over autokosten staven we aan het autokosten- en mankementenonderzoek van de Consumentenbond. De laatste rapportage is van november 2011 en betreft de kosten over 2010. Dat jaar werd autogebruik gemiddeld 2,4 procent duurder. Dat kwam vooral door de hogere brandstofprijzen. De doorsnee aankoopprijs zakte juist, want de consument stortte zich gretig op de belastingvrije, milieuvriendelijke modellen.

Autokosten kunnen enorm verschillen. Zo rij je een klein tweedehandsje voor pakweg 300 euro per maand, terwijl je aan een gloednieuwe SUV maandelijks tegen de 1.200 euro kwijt bent. Deze bedragen uit het Consumentenbond-onderzoek omvatten de vaste en de variabele autokosten. Variabel zijn brandstof- onderhouds- en reparatiekosten. De vaste kosten betreffen de afschrijving, verzekeringspremie, motorrijtuigenbelasting en rentederving. Ja, ook dat laatste tikt aan, want elke tien mille die je in een auto investeert, scheelt je jaarlijks pakweg 280 euro spaarrente. Denk niet dat je deze kostenpost voorkomt met een tijdelijk ‘gratis’ autolening of met uitstel van betaling. Zo’n ondoorzichtige verkooptruc jaagt je beslist later of elders op extra kosten.

Een niet te onderschatten kostenpost is de afschrijving. Dat is de waardevermindering van de auto ten opzichte van een nieuw exemplaar. Dit bedrag is het grootste bij nieuwe auto’s (zie grafiek), maar verschilt enorm per type. Bij kleine auto’s kost de goedkoopste maandelijks 104 euro aan afschrijving, terwijl de duurste 208 euro waarde verliest. In de middenklasse loopt het verschil op. De Dacia Logan MCV 1.6 zakt maandelijks 152 euro in waarde, terwijl de Renault Mégane 2.0 Grand Tour maar liefst 522 euro goedkoper wordt.

Het onderzoek toont ook overduidelijk dat een occasion stukken goedkoper is dan een nieuwe auto. Je onderhoudskosten lopen weliswaar wat op, maar je bespaart enorm op afschrijving. Een nieuwe compacte auto, zoals de Volkswagen Polo, Toyota Yaris of Renault Clio, kostte in 2010, bij 16.000 km per jaar en 2,5 jaar gebruiksduur, gemiddeld 506 euro per maand. Kocht je zo’n karretje echter van 2,5 jaar oud en hield je hem 2,5 jaar, dan was je maandelijks gemiddeld 375 euro kwijt. Dit verschil loopt op naarmate een auto duurder is. Daarbij valt op dat de totale autokosten na een jaar of vijf gemiddeld genomen nauwelijks dalen. Koop dus een occasion van pakweg 2,5 jaar oud en rijd er 2,5 jaar in. Dat bespaart kosten, terwijl er nog nauwelijks mankementen zijn.

Meer informatie: consumentenbond.nl/auto en informatieblad zuinige auto’s, www.rijksoverheid.nl