Verslaafd aan de smartphone

Vijf jaar geleden kreeg mobiel internet een flinke stimulans door de komst van de iPhone. De telecombranche ging op z’n kop, ons leven veranderde. Want altijd online betekent ook: altijd afgeleid zijn door je telefoon. Verslavend.

Marc Hijink

Er ging een langgerekte ‘oooooh’ van verbazing door het Moscone Center in San Francisco toen Steve Jobs in 2007 de iPhone aan het publiek toonde. De Apple-oprichter maakte een historische veegbeweging op het aanraakscherm: het begin van een revolutie.

Volgende maand is het vijf jaar geleden dat de iPhone in de winkel verscheen. Het was de eerste telefoon waarop je makkelijk kon internetten en software – apps – installeren. Inmiddels zijn er meer dan 315 miljoen apparaten met Apples mobiele besturingssysteem in omloop, en nog eens honderden miljoenen smartphones van concurrenten.

Deze week bleek weer hoezeer ons gedrag door de mobiele revolutie is veranderd: de Mexicaanse telecomreus América Móvil deed een gedeeltelijk overnamebod op KPN. Deze provider zit in het nauw omdat de Nederlandse mobiele bellers liever berichten sturen via gratis apps dan betaald sms’en via KPN.

Nederland loopt voorop in deze mobiele revolutie. Tweederde van alle nieuwe toestellen is een smartphone. Daarvoor betalen we ook een prijs: op vakantie gaan kantoor en thuisfront in de broekzak mee – iedereen is altijd overal online via chat, sociale netwerk of Twitter.

We raakten in vijf jaar verslaafd aan de smartphone . Hoe verslaafd? Kijk hoeveel automobilisten met de telefoon op schoot de flitsmeldingen controleren of Teletekst lezen. En hoor de verontwaardiging als een storing in het 3G-netwerk de link met de buitenwereld verbreekt.

Het grote publiek gebruikt nu elke gelegenheid om onderweg foto’s te delen, te liken of te Wordfeuden. Facebook, dat meer dan de helft van zijn 900 miljoen deelnemers ziet inloggen via mobiele apparaten, gaat komende week naar de beurs. De waarde van het sociale netwerk wordt geschat op 100 miljard dollar.

Vijf jaar na de iPhone is de honger naar nieuwe toestellen wel wat verminderd: afgelopen jaar bleven verrassingen in de hardware achterwege. Maar de revolutie van de software en het mobiele web gaan onverminderd door. Apple bewees dat consumenten willen betalen voor muziek en video. Smartphones en tablet-pc’s bieden nieuwe kansen voor de entertainmentindustrie en mediabedrijven.

Een nieuwe generatie softwareontwikkelaars profiteert dankbaar van de app-rage. Zo groeit er onder meer in Amsterdam een creatief technologienetwerk dat talent en investeerders uit de hele wereld aantrekt. Het economisch klimaat is guur, maar in de online economie is de stemming zonniger dan ooit.

Smartphone-special: Economie