See, buy, fly met Lakshmi Mittal

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De nieuwe firma is er bij – elke zaterdag.

Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar. Dat was het antwoord van het Nederlandse bedrijfsleven in de crisis van de jaren dertig van de vorige eeuw. Een protectionistische reflex op Duitsers en Britten die de grens dichtgooiden in een poging hun economie te redden.

L’histoire se répète. Na de oproep van Obama om vooral Amerikaanse producten te kopen, is er nu een ondernemer opgestaan die het voor de Europese economie opneemt, een Indiase nog wel. Lakshmi Mittal, de topman van de grootste staalproducent ter wereld, riep vrijdag politici op het Europese product te promoten. De eigenaar van de Hoogovens uit IJmuiden pleit in de Financial Times voor een „Buy European”-programma.

Dat het plan van Mittal komt is geen toeval. Het gedweep van Obama met ‘koopt Amerikaans’ benadeelt vooral staalboeren buiten de VS. Hoe de Europese variant daarop er verder uitziet weet Lakshmi nog niet precies. Neem de iPhone, een grotendeels in China geproduceerd hebbeding waarvan de winsten via vennootschappen in Ierland en Nederland belastingvriendelijk naar Amerika worden gesluisd. Wat is dat voor waar?

Of zou Mittal niet op producten maar juist op bedrijven doelen? De in Londen woonachtige staalmiljardair werd zelf rijk van buitenlandse overnames.

Hij heeft veel volgers. Carlos Slim, de rijkste man ter wereld, wil KPN kopen. Warren Buffett, de twee na rijkste man, verwerft kippenslachtlijnproducent Meyn. UPS biedt op TNT Express en het Mexicaanse Mexichem heeft buizenmaker Wavin uit Zwolle ingelijfd.

Dat klinkt allemaal meer als Buy Business. Of Bye Bye Business.

Jeroen Wester