Winst Telegraaf Media Groep daalt fors - ‘structurele daling advertentie-inkomsten’

De winst van de Telegraaf Media Groep (TMG) is in het eerste kwartaal van dit jaar met veertig procent gedaald. Foto Elmer van der Marel / Hollandse Hoogte De winst van de Telegraaf Media Groep (TMG) is in het eerste kwartaal van dit jaar met veertig procent gedaald. Foto Elmer van der Marel / Hollandse Hoogte

De winst van de Telegraaf Media Groep (TMG) is in het eerste kwartaal van dit jaar met veertig procent gedaald. De kosten van het bedrijf stegen terwijl de opbrengsten van advertenties verder terugliepen, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf.

De instortende advertentiemarkt levert TMG het volgende op:

  • De advertentie-inkomsten voor TMG zijn in de eerste drie maanden van dit jaar met 8,1 procent gedaald
  • De ebitda, een maatstaf voor de brutowinst, daalde daardoor met veertig procent naar 7,5 miljoen euro.
  • Door de acquisitie van de Franse Megastar Groupe stegen de opbrengsten nog wel met een half procent naar 137,7 miljoen euro.
  • In totaal verdiende het concern 4,6 miljoen euro minder aan advertenties dan in dezelfde periode een jaar eerder. Die inkomsten bedragen nu 52,4 miljoen euro.
  • Huis-aan-huis-bladen zagen grootste daling advertentie-inkomsten

    Bij huis-aan-huis-bladen was de daling van de advertentie-inkomsten met 16,5 procent het grootst.
    Bij regionale dagbladen liepen de inkomsten met 13,7 procent terug, en bij landelijke kranten met 6,7 procent.

    De reclame-inkomsten uit radio stegen juist met 4,6 procent. Ook de oplage-inkomsten namen door de overname in Frankrijk met 7,4 procent toe naar 70,6 miljoen euro.

    Drukke sportzomer kan daling versterken

    Jan Benjamin, economieredacteur voor NRC Handelsblad geeft aan dat de daling van advertentie-inkomsten al jaren structureel plaatsvindt:

    “Vooral bij huis-aan-huisbladen dalen de inkomsten, waardoor deze in veel gevallen moeten snijden in het personeelsbestand. Wat dit effect versterkt zou kunnen hebben in dit betreffende kwartaal is de drukke sportzomer die in aantocht is. Adverteerders haken graag in op evenementen als het EK voetbal en de Olympische Spelen, waar ze mogelijk voor sparen. In dat opzicht wordt het een extreem drukke zomer, en houden de adverteerders nog even de hand op de knip.”

    TMG geeft verder toe dat de positie van Hyves in Nederland onder druk staat. Door de concurrentie van ‘Amerikaanse partijen’ zijn de bezoekersaantallen van de site gedaald. Ondanks de druk op de opbrengsten heeft Hyves in het eerste kwartaal nog wel groei gerealiseerd in de online activiteiten.