film

Deens filmfestival

Filmhuis Den Haag presenteert van 10 t/m 20 mei acht Deense films, die laten zien dat Lars von Trier, Susanne Bier, Thomas Vinterberg en andere prijswinnende Deense filmmakers in een rijke filmtraditie staan. Van genoemde makers is geen werk te zien, met als uitzondering Von Triers hypnotiserende Europa (1991), dat geïnspireerd is op koudeoorlogsklassiekers als The Third Man.

10 t/m 20 mei, www.filmhuisdenhaag.nl

Dark Shadows

In 1752 varen Joshua en Naomi Collins met hun zoontje Barnabas naar Amerika, om daar een nieuw leven te beginnen. Maar zelfs dat blijkt niet voldoende om te ontsnappen aan de vloek die hun familie kwelt. Twintig jaar later heeft Barnabas (Johnny Depp) de wereld aan zijn voeten. Barnabas is rijk en een onverbeterlijke playboy. Totdat hij het hart breekt van de heks Angelique Bouchard (Eva Green). Dark Shadows is, zoals we van Burton gewend zijn, een perfect vormgegeven stijloefening, in een heel eigen, perfect doordachte esthetiek, geestig en met verbluffend knappe digitale effecten.

Jackie

De tweeling Sofie en Daan, gespeeld door de zussen Carice en Jelka van Houten, gaan op zoek naar hun draagmoeder (Holly Hunter). Samen met haar doorkruisen ze Amerika, op weg naar het revalidatiecentrum waar zij kan herstellen van een gecompliceerde beenbreuk. Hoewel het scenario van Jackie vol verrassingen zit, lukt het niet goed van de personages meer te maken dan typetjes.

De twee zussen zijn elkaars tegenpolen en hun relatie komt onderweg onder druk te staan. Tijdens de reis komen ze nader tot elkaar.

Marley

Kevin Macdonald (Last King of Scotland, de YouTube-documentaire Life in a Day) weet in zijn documentaire Marley van het icoon weer een mens te maken, zonder de mythe te ontkrachten. In chronologische volgorde voert hij de kijker langs Bob Marley’s jeugd, als zoon van een zwarte tienermoeder en een oudere Engelse legerkapitein die verder geen rol in zijn leven heeft gespeeld, via de eerste muzikale successen, tot de uiteindelijke mix van rastafarigeloof, humanistisch politiek engagement, en muzikale toegankelijkheid die hem zo groot heeft gemaakt.

Marley’s levensgeschiedenis wordt gereconstrueerd aan de hand van veel nieuwe interviews en een schat aan archiefmateriaal. En nog is het eindresultaat te kort om alle finesses precies te doorgronden.

Elles

De Franse journaliste Anne (Juliette Binoche) zit tegen haar deadline aan. Terwijl zij de laatste hand legt aan haar artikel over studentes die zich prostitueren om hun studie of huisvesting te kunnen bekostigen, kwijt ze zich van allerlei huishoudelijke taken. De Frans-Poolse coproductie Elles laat het allemaal omstandig zien, waardoor de kijker wel moet nadenken over de parallellen tussen de twee werelden: een bourgeoisbestaan waarin de vrouw ondanks haar baan en status als Elle-journaliste nog steeds een ondergeschikte rol speelt en studentes die zichzelf heel zelfbewust exploiteren.