50 euro voor het wachten

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: HTM en twee keer KPN.

Twee weken geleden stond op deze plek het relaas van Jordy Spreen uit Haarlem. Hij had vrij genomen omdat er een monteur van KPN langs zou komen en vervolgens de hele middag vergeefs zitten wachten. KPN liet, in een nagekomen boodschap, weten dat het inderdaad een fout van KPN was om meneer Spreen niet in te lichten. Het betrof een algemene internetstoring, waarvoor dus geen monteur hoefde langs te komen. In zo’n geval hoort de klant gebeld te worden zodat hij weet waar hij aan toe is en niet thuis hoeft te blijven wachten. „In het geval van de heer Spreen is dit niet gebeurd”, concludeert een woordvoerder van KPN. „In overleg met de heer Spreen is besloten dat hij een bedrag van 50 euro krijgt voor de geleden schade”, laat zij weten.

Ook goed nieuws voor Oliver Lenz die in deze rubriek zijn beklag deed over vervoerder HTM. Lenz zat met een geldige OV-kaart in de tram, maar kreeg een boete van 35 euro omdat hij niet was ingecheckt. Lenz stuurde een bezwaarschrift en hoorde daarna niets meer. Goed geregeld, dacht hij nog. Helaas: vijf maanden later lag er een vordering van een incassobureau op de deurmat. Lenz moest 109,40 euro betalen: de boete plus incassokosten. Maar, schreef Lenz aan Help@NRC, „ik heb de brief dat ik wél moest betalen nooit ontvangen!” Harald Hameleers, directiewoordvoerder van HTM, beloofde de zaak te bestuderen en houdt zijn woord. „De boete was formeel terecht, Lenz had kunnen weten dat er ingecheckt moet worden. Maar wat betreft de incassokosten heeft hij een punt. Die zullen we dus terugdraaien.”