Digitale kunst, afgedrukt en ingelijst afgeleverd

Een kunstgalerie is niet het eerste wat je verwacht als je een gamebeurs opwandelt. Waar normaal je trommelvliezen geterroriseerd worden, booth babes om je oren vliegen en stereotypes over gamers op andere manieren bevestigd worden, was het Festival of Games in Utrecht een verademing.

Deze jaarlijkse conferentie, onlangs voor de zevende keer georganiseerd, is een van de redenen waarom Utrecht geldt als gamehoofdstad van Nederland. Het festival viert een van de meest innovatieve en vooruitstrevende kunstvormen van de eenentwintigste eeuw, dus wat dat betreft is het logisch dat de beursvloer behalve game-ontwikkelaars, game-uitgevers, game-advocaten en game-onderwijsinstellingen ruimte biedt aan een kunsthandelaar.

Dat past goed bij de boodschap van het festival: de industrie wordt steeds groter, diverser en professioneler. De kunsthandelaar in kwestie is Cook & Becker, opgericht door de broers Maarten en Ruben Brands. Ze noemen zichzelf ‘next generation art dealers’ en specialiseren zich in digitale kunst. Wat je je daarbij moet voorstellen? Maarten Brands noemt het ‘digitale originelen’. Elk werk is volledig digitaal vervaardigd, maar wordt vervolgens fraai afgedrukt en ingelijst geleverd. Het zijn originelen in de zin dat elke afbeelding de waarborg heeft van een beperkte oplage.

De link met de gamewereld is simpel: de beste digitaal werkende kunstenaars hebben vaak hun wortels in de game-industrie of gebruiken technieken waarmee ook games worden gemaakt. Neem het werk van Jesse van Dijk. Deze Nederlander vervaardigde virtuele landschappen voor Hollywood-studios, was werkzaam bij de Nederlandse gamestudio Guerrilla Games en is nu in dienst van het Amerikaanse Bungie Studios, maker van de populaire Halo-serie. Cook & Becker heeft Van Dijks ‘After The Breaking of the World’ in de collectie, een vernuftige en gedetailleerde digitale tekening van een middeleeuws aandoende burcht waar gewerkt wordt aan een brug.

Maarten Brands is zelf ook geen onbekende in de Nederlandse game-industrie. Zijn idee om te gaan handelen in digitale kunst kwam in een stroomversnelling na het lezen van een kunstrecensie. Hij merkte dat er bij een opsomming van invloedrijke kunstenaars nogal wat namen ontbraken van personen die toch zeer bepalend zijn geweest voor de hedendaagse beeldcultuur. Denk aan de inmiddels iconische comic-achtige posters van de Grand Theft Auto-serie.

De collectie van Cook & Becker laat zien dat het werk van talenten zoals Jesse van Dijk prima los kan staan van de games waaraan ze hebben meegewerkt. Ik was er in elk geval diep van onder de indruk.

In deze rubriek schrijven gamewetenschapper David Nieborg en gamejournalist Niels’t Hooft over games.